/Fot: BestMile/
Kiedy większość emocjonuje się projektami autonomicznych aut od Google i Mercedesa oraz tym, co zrobi Apple, w kolejnych europejskich miastach testowane są autobusy, które jeżdżą bez kierowcy.
Zbudowany przez Francuzów pojazd zwany CityMobil2 wygląda dość pokracznie – niektórym kojarzy się z furgonetką rozwożącą lody – i nie jest zbyt wielki: na pokład zabiera 10 osób. Poza tym pojazd jest elektryczny, a jego jazda kontrolowana jest z użyciem GPS-a, kamer oraz laserów. Jest to właściwie współfinansowany przez Unię Europejską projekt badawczy, który ma sprawdzić jak tego typu maszyna sprawdza się w warunkach miejskich.
Pierwsze testowe jazdy odbyły się w La Rochelle, we Francji, w campusie uczelnianym w Lozannie oraz pod Helsinkami. Teraz pojazd jest sprawdzany w warunkach prawdziwie miejskich, chociaż nie wielkomiejskich.
W październiki autobus trafił do niewielkiej greckiej mieściny Trikala, gdzie do lutego ma regularnie wozić pasażerów na linii długości 2,4 km. Poza tym, że przed wpuszczeniem go na ulicę rząd grecki musiał dokonać zmian w prawie, w Trikali także urządzono nieco laboratoryjne warunki testu. Przede wszystkim przygotowano oddzielny pas ruchu wyłącznie dla tego pojazdu – wygospodarowano go likwidując miejsca parkingowe. Poza tym samochód nie porusza się z prędkością większą niż 20 km/h, a jego jazda zdalnie monitorowana jest w centrum kontrolnym.
Nie jest to jedyny taki projekt w Europie. Na wiosnę przyszłego roku, w szwajcarskiej miejscowości Sion rusza konkurencyjny projekt. To midibus, który jest efektem współpracy tutejszej firmy przewozowej PostBus oraz BestMile, start-up stworzonego przez absolwentów Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Technologi. Nowa linia będzie obsługiwać nowe trasy, którymi nie jeździły dotychczas autobusy
Testy CityMobil2 mają być z prowadzone do lutego 2016 roku. Po tym czasie zostaną przeprowadzone szerokie badania społeczne – z pewnością na reakcji społecznej zaciąży fakt, że wielu mieszkańców pozbawił on miejsc parkingowych.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
KOGO OCALIĆ: PIESZYCH CZY PASAŻERÓW? MORALNE DYLEMATY AUTONOMICZNYCH AUT | AUTONOMICZNE CIĘŻARÓWKI RUSZAJĄ W DROGĘ | SAMOCHODOM PRZYSZŁOŚCI CORAZ BLIŻEJ DO TRANSFORMERSÓW |