Skip to main content

Tactical urbanism to sprytne podejście do wprowadzania zmian w mieście: wszystko robić małymi krokami i obserwować jak żywa tkanka reaguje na zmiany. A później planować następne posunięcia. Jak dobry taktyk. To model prototypowania z gatunku design thinking, który opisywaliśmy na przykładzie amerykańskich miast. Szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku zmiany zagospodarowania ulic i oddawania ich mieszkańcom. Nic tak dobrze nie działa, jak stopniowe pozbywanie się z nich samochodów. Także w Polsce.

W Ameryce w takich transformacjach przodują Kanadyjczycy. Chociażby w Vancouver, kiedy na okoliczność zimowej olimpiady w 2010 roku rada miasta zaproponowała czasowo zamknąć ciągnącą się przez śródmieście Robson Street. Działo się tak każdego lata, aż w kwietniu zeszłego roku rada miasta zagłosowała, aby ulicę wyłączyć z ruchu na stałe. W podobny sposób, nieco wcześniej, we władanie pieszych przeszedł fragment Bute Street na West Endzie.

W Europie najbardziej spektakularne doświadczenia mają Paryżanie. W stolicy Francji już przeszło dekadę trwa odbieranie kierowcom bulwarów Sekwany – w latach 60-tych zostały przekształcone w trasę dla aut. Wszystko zaczęło się od letnich plaż. Kawałek po kawałku wyłączano je z użytku. Sprawy dokończyła mer Paryża Anne Hidalgo, która w radzie miasta przeprowadziła projekt całkowitej demotoryzacji bulwarów i przekształciła je w przestrzeń miejską.

Siłę tymczasowych rozwiązań widać też w Polsce. W Warszawie dobrze sprawdziło się to w przypadku ulicy Świętokrzyskiej: wyłączenie z ruchu na czas budowy metra spowodowało, że bez większych trudów udało się ją później zwęzić. Może udać się też całkowite zamknięcie jednej z bardziej znanych ulic. Chodzi o Ząbkowską na Pradze.
Tutaj proces stopniowego przyzwyczajania miasta do zamknięcia ulicy trwa już trzeci rok. Wszystko jako projekt Otwarta Ząbkowska, w ramach którego najpierw latem, a później także zimą, ulica w trakcie wybranych weekendów jest oddawana w ręce pieszych. Z całkowitym jej wyłączeniem z ruchu miasto chce jednak poczekać, aż Praga zyska obwodnicę.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

2 Replies to “Jeśli chodzi o zmianę ulic w deptaki, to nie ma nic lepszego niż prototyp”

  1. Szkoda, że nie napisaliście o gwałtownym wzroście zanieczyszczenia w Paryżu po zamknięciu bulwarów dla samochodów.

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Japończycy wydrukowali sobie stację kolejową

Autobus to czy tramwaj

Czy AI będzie nam projektować domy

Podróżować szybko, z szykiem i wygodnie

Słabnie amerykańska wojna przeciwko ESG