Jeśli ktoś chce się skutecznie porozumieć z młodymi ludźmi najlepiej niech zrobi za pomocą ich języka i formatu – np. dzięki Minecraftowi. Mojang, należąca do Microsoft firma odpowiedzialna za Minecrafta wraz z agencją UN habitat (Program Narodów Zjednoczonych ds. osiedli ludzkich) stworzył projekt – Block by Block. Celem pomysłu jest zachęcenie dzieci i młodzieży do zaplanowania przestrzeni publicznej w miastach i na wsiach, a jednocześnie pokazanie inwestorom w jakiej okolicy chciało by mieszkać przyszłe pokolenie.
“To bardzo ważne, aby cała lokalną społeczność zaangażować w jak największym stopniu oraz uzyskać lepsze wyniki w zakresie projektowania i konserwacji.” Mówi Pontus Westerberg, który prowadzi projekt. W około 15 krajach agencja zorganizowała warsztaty, podczas których dzieci projektowały przestrzeń w Minecrafcie, a następnie swoje pomysły przedstawiły lokalnym architektom, politykom i biznesmanom. “Pierwszego dnia młodzi ludzie byli bardzo nie śmiali, ale trzy dni budowania w Minecrafcie stały się dla nich inspiracją dla nowych pomysłów. Miło było zobaczyć jak stali się bardzo pewni siebie.” mówi Westerberg. Agencja skontaktowała się z firmą Microsoft w 2012 roku. Od tego czasu projekt dostał dofinansowanie i realnie pomógł agencji w pracy budowlanej. Projekt prowadzony jest na Haiti, w Kenii, Somalii, Nigerii, na Filipinach, w Bangladeszu, Nepalu i paru innych krajach.
UN habitat otrzymał ponad 1000 pomysłów. Przyczynia się to do rozwoju crowdsourcingu, procesu w ramach którego organizacja, umożliwia wszystkim użytkownikom internetu uczestniczenie w zadaniach, które kiedyś były zarezerwowane dla wąskiej grupy specjalistów. Organizacja dociera w ten sposób do szerszego grona talentów i zyskuje wgląd z pierwszej ręki do potrzeb i pragnień klientów. “Nawet jeśli dzieci nie umieją obsługiwać komputera, to projektowanie w Minecrafcie jest tak łatwe w porównaniu do profesjonalnych narzędzi planowania, że są w stanie nauczyć się grać w 10 minut.” mówi Westerberg.