W miastach, gdzie większość mieszkańców posiada rower, a nie ma dobrego miejsca do ich przechowywania, mogą one stanowić problem. Przyczepiane gdziekolwiek rowery mogą tarasować przejścia i pogłębiać poczucie “bałaganu” na ulicy. Szczególnie, jeśli do tego dołożymy jeszcze często porzucane hulajnogi. To na pewno nie pomaga przekonanie kolejnych osób do przesiadki na rower.
Tymczasem miejsce parkingowe dla jednego samochodu może pomieścić nawet 10 rowerów. Wyzwaniem dla miast pozostaje przekonanie mieszkańców by wykorzystać miejsca parkingowego w innych celach. W Holandii miasta wpadły na proste rozwiązanie. Proponują tymczasowe platformy, każda ze stojakami na 8 do 10 rowerów, zaprojektowane tak, aby pasowały do jednego miejsca parkingowego. Są ustawiane na próbę, tak aby okoliczni mieszkańcy mogli się do nich przekonać, zanim zmiana stanie się trwała. Pomysł pochodzi od planistów z Rotterdamu, którzy w 2015 r. przeprowadzali burzę mózgów, aby pomóc w zwiększeniu ruchu rowerowego w okolicy z dodatkowym parkingiem.
Taki test miał ostatnio miejsce w centrum Hagi. Przez dwa miesiące mieszkańcy mieli okazję wyrazić swoją opinię na temat nowych stojaków na rowery. Werdykt: zmiana spodobała się 86% osobom mieszkającym przy tej ulicy. W lipcu miasto zainstalowało stały stojak i przeniosło tymczasową platformę do innej dzielnicy, aby powtórzyć eksperyment. Z reguły nawet jeśli początkowo decyzja budzi kontrowersje, z biegiem czasu obiekcje znikają. – Wszyscy widzą, że platforma rowerowa od razu zaczyna być wykorzystywana. A jedno „poświęcone” miejsce parkingowe niewiele zmienia w kwestii parkowania – mówi Yvonne Schutte, kierownik projektu w Hadze. Rotterdam ma obecnie ponad 70 tymczasowych parkingów krążących po całym mieście (z których korzysta 500 rowerów), a już prawie setka miejsc parkingowych została przekształconych w miejsca przechowywania dla prawie 1000 rowerów.
“Na jednej z ulic, na której wiosną zainstalowano parking dla rowerów, projekt pomógł mieszkańcom uświadomić sobie, że chcą robić więcej i w tej chwili zastanawiają się, jak zwiększyć ilość zieleni i czy można ograniczyć na niej ruch samochody”-mówi Schutte.
Jeszcze nie dodano komentarza!