Skip to main content

W Hamburskiej dzielnicy Ottensen na początku września stworzono strefę „wolną od samochodów”. Wsród mieszkańców Ottensen narastała frustracja, czuli się coraz bardziej wypychani z ogólnodostępnej przestrzeni przez samochody. Władze dzielnicy postanowiły przeprowadzić eksperyment, który miał trwać sześc miesięcy co wywołało ostre protesty wsród kierowców i sprawa trafiła do sądu. Ale dzięki temu jest szansa, że strefa wolna od samochodów zostanie ustanowiona na stałe. 

„Ottensen robi miejsce” – z tym mottem na początku września zeszłego roku odbyło się uliczne świętowanie w istniejącej od 1310 roku hamburskiej dzielnicy  wystartowania nowego projektu. Istniejące strefy ruchu pieszego zaczęły być poszerzone kosztem sąsiadujących z nimi ulic. A samochody odtąd przestały mieć tam prawo wjazdu.  Przynajmniej w większości, wyjątek stanowiły bo taksówki oraz samochody dostawcze , które mogły się poruszać w strefie między godzinami 23:00 i 11:00. Celem było powiększenie przestrzeni dla pieszych i rowerzystów, a przez to uczynienie przestrzeni publicznej bardziej atrakcyjną.

„Przeparkować w głowie” – to hasło reklamowe Opla pasuje jak ulał do wielu projektów miejskich obecnych czasów, które wszędzie w Europie chcą przedefiniować politykę komunikacyjną. Samochód był dotąd w centrum myślenia miejskich urbanistów, teraz się go z centrów wyrzuca.

Ostatecznie sprawa trafiała do sądu, a w styczniu wydane zostało orzeczenie likwidujące czasową strefę wolna od samochodów. Mimo tego burmistrz Ottensen uznały, że to to nie jest problem, bo sąd stwierdził, że nielegalne jest ustanawianie jest strefy czasowej, a nie w ogóle zamkniecie ulic dla samochodów.  W miedzy czasie samorządowe władze zrobiły ankietę, z której wynika ze zdecydowana zdecydowana większość mieszkańców popiera pomysł zamknięcia części ulic i mimo niedogodności zawiązanych z dojazdem jest zadowolona uspokojenia ruchu samochodowego. W efekcie samorządowcy z Ottensen uważają, że zamiast prowadzić pilotaż projektu (co zakwestionował sąd) zamkną ulice na stałe. 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Miasta zielone – śródmiejskie farmy

4 firmy, które wyławiają CO2 z oceanu

Kiedy przyjdzie kolej na wodór

Energetyka wiatrowa wkracza do miast