Skip to main content

Pociągi robią konkurencję tirom

To efekt inwestycji w infrastruturę kolejową. Coraz więcej torów w Polsce nadaje się do tego, aby jeździły nimi naprawdę długie składy towarowe sięgając 750 metrów. A to powoduje, że koszt przejazdu rozkłada się na większą ilość towarów i cenowo jest konkurencyjny dla TIR-ów, którzy dominują w przewozach kontenerowych.

Jak działa to w praktyce pokazuje m.in. spółka Loconi, która dzięki wydłużeniu pociągu z 600-650 m, które są u nas standardem, do 730 m zwiększa jego pojemność do 12-15 proc., co przekłada się na symetryczny spadek kosztów przewozu. Tymczasem – jak szacuje Loconi – obniżka taryf przewozowych już o ponad 10 proc. powoduje, że cenowo pociąg staje się konkurencyjny dla przewozu drogowego.

Tego typu tras zmodernizowanych, gdzie może pojechać długi skład jest w Polsce już całkiem sporo – PKP PLK liczy je na 3,7 tys. km. To przede wszystkim szlaki z trójmieskich portów na południe, aż na Śląsk, ale także do Warszawy. Są też korytarze na linii wschód-zachód, przede wszystkim trasa E30 od Terespol przez Warszawę i Poznań, w stronę niemieckiej granicy.


Trasy, na których dopuszczony jest ruch pociągów o długości 750 m. Źródło: Rzeczpospolita, za PKP PLK

PKP PLK potwierdza też wzrost przejazdów długich 750-metrowych pociągów – w pierwszym kwartale ich liczba zwiększyła się rok do roku z 2,6 tys. do 2,7 tys., mimo że od połowy marca zaczęła się izolacja kraju, co znacząco spowolniło przepływ towarów. Infrastruktura będzie się stale polepszać, bo cała podstawowa sieć przewozów towarowych TEN-T (Transeuropejska sieć transportowa) ma spełniać wymagania pociągów do długości 750 m oraz prędkości maksymalnej 100 km/h. PKP PLK ma inwestować też w mniej priorytetowe trasy. Konieczne będą jednak równoległe inwestycje w terminale kontenerowe, bo część z nich nie jest dostosowana do tak dużych pociągów (dotyczy to np. DCT w Gdańsku).

Czytaj więcej na Rzeczpospolita


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Miasta zielone – śródmiejskie farmy

4 firmy, które wyławiają CO2 z oceanu

Kiedy przyjdzie kolej na wodór

Energetyka wiatrowa wkracza do miast