Skip to main content

Gdy dwa lata temu pojawił się projekt pracowni Tremed, która zaprezentowała swoją koncepcję dworca, zachwyciły się nim architektoniczne media na całym świecie i trafił prosto do finału konkursu World Building of the Year. I nie chodziło tylko o estetykę, ale także rozwiązana sprzyjające ludziom i środowisku. W takiej sytuacji zawsze rodzi się wątpliwość jak to wyjdzie w praktyce i jak piękny projekt się zmaterializuje. Będziemy o tym wiedzieć już w przyszłe wakacje.

Tuż przed Świętami ubiegłego roku Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie z powodzeniem rozstrzygnął przetarg na wykonanie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, który ma być gotowy pod koniec lipca 2022. Nowoczesny budynek stanie przy ul. Dworcowej w sąsiedztwie dworca głównego PKP i będzie kosztować 231 mln zł.

To co od razu ma się rzucać w oczy, to zielony dach wieńczący dwukondygnacyjną halę. Taki “zagajnikowy” charakter dworca będą też podkreślać podtrzymujące dach filary o kształcie “skamieniałych drzew”. Autorzy projektu założyli przy tym, że budynek (także na parterze) obsadzą roślinami. „Budynek dworca, a zwłaszcza to, co stanowi o jego oryginalności i nowoczesnym wyglądzie, czyli „słupy – drzewa” wymagają niezwykłej staranności i precyzji w wykonaniu, aby osiągnąć efekt zamierzony przez architekta. Jesteśmy w pełni gotowi do realizacji nie tylko od strony inżynierskiej, ale także organizacyjnej, tak aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców związane z realizacją inwestycji”, mówi Artur Popko, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Operacyjny w Budimeksie, który odpowiada za wykonawstwo.

Lubelski dworzec ma być coraz popularniejszym typem budynku publicznego z pozytywnym wpływem na przestrzeń miejską. Ogród na dachu to najbardziej spektakularna jego odsłona, ale chodzi także o to, aby przyjazną mieszkańcom uczynić całą przestrzeń wokół dworca. W ramach projektu przebudowane mają być także istniejące oraz wybudowane nowe ulice w centrum miasta. Po rewitalizacji plac dworcowy ma się stać deptakiem z całkowicie usuniętym ruchem kołowym. Aleja będzie wizualnym i funkcjonalnym łącznikiem z głównym wejściem do dworca PKP, a na ulicy 1 Maja, architektonicznym przedłużeniu Placu Dworcowego, pojawią się m.in. nowe nasadzenia drzew i krzewów, elementy małej architektury, miejsca postojowe i stojaki rowerowe.  

Projekt przewiduje także wdrożenie ekologicznych technologii. Budynek ma być wyposażony m.in. w specjalny system odzyskiwania deszczówki. Wykorzysta ją w toaletach, a także do podlewania roślin, które mają też za zadanie tworzyć odpowiedni mikroklimat latem, schładzając temperaturę powietrza na dworcu. W zamyśle miał to być jeden z elementów zmniejszonego zużycia energii (sama konstrukcja ma powodować także niższe wymogi jeśli chodzi o ogrzewanie zimą). Architekci przewidzieli też takie dodatki specjalne, jak wykorzystanie pompy ciepła oraz użycie kostki antysmogowej, czyli bruku, przy produkcji którego dodaje się dwutlenek tytanu. Dzięki temu zachodzi zjawisko fotokatalizy napędzane energią słoneczną: na powierzchni dochodzi do redukcji szkodliwych dla ludzi związków pochodzących ze spalin samochodowych (między innymi dwutlenku azotu), które znajdują się w miejskim powietrzu. 

/Fot: Mat.Pras.//


 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Mocno zbiedniejmy przez zmiany klimatyczne

Milion drzew wyrasta pod Paryżem

Wojny to dodatkowe 5,5 proc. emisji CO2

Samogaszące się akumulatory

Uprawy oszczędzające wodę