W ciągu ostatnich sześciu dekad temperatura w Singapurze wzrosła prawie dwa razy szybciej niż średnia dla świata. W tym leżącym niespełna 140 km na północ od równik mieście średnioroczna temperatura wynosi 27st Celsjusza. Twarde, absorbujące ciepło powierzchnie powodują, że temperatura w terenie zabudowanym jest tu o kilka stopni wyższa niż na terenach okolicznych. Różnica która jeszcze w 2004 r. wynosiła 4,5 st. teraz sięga 7 stopni. Komercyjna część miasta generuje nawet 5 razy więcej ciepła niż dzielnice mieszkalne. Z jednej strony ruch samochodowy i działalność przemysłowa emitują coraz więcej gorąca, z drugiej – wysoka zabudowa i wąskie ulice zatrzymują temperaturę. Problem tym trudniej rozwiązać, że zamieszkały przez 5,7 mln osób i zamożny Singapur ma więcej urządzeń klimatyzacyjnych niż jakiekolwiek inne miasto w południowowschodniej Azji, co dodatkowo zwiększa ślad węglowy.
Do niedawna kluczem do skutecznego chłodzenia miasta wydawały się drzewa. Nazywany miastem ogrodów Singapur od dawna docenia rolę roślinności. Już w 1967 r. wprowadzono tu zasadę obsadzania ulic i dróg cienistymi drzewami. W tym roku rząd ogłosił, ze w ciągu dekady posadzi milion nowych drzew, podwajając dotychczasowe tempo nasadzeń. Już teraz drzewa pokrywają ok. 56% powierzchni wyspy. Jednak chłodzący efekt drzew odczuwalny jest jedynie w promieniu 4 m. W dodatku drzewa ograniczają przewiew i zwiększają wilgotność powietrza.
W coraz większym stopniu miasto stawia jednak również na odpowiednią architekturę i technologię. Nowe rozwiązania architektoniczne mają ograniczyć klimatyzację oraz ilość ciepła oddawanego przez budynki otoczeniu. Celowo różnicowana wysokość budynków ułatwia przepływ powietrza, odbijające promienie słoneczne powierzchnie redukują absorbcję ciepła. Efekt chłodzenia dają także fontanny i oczka wodne. Chlubą miasta jest 40-piętrowy budynek CapitaGreen, zwieńczony konstrukcją przypominająca płatki kwiatu, która na wysokości 242 m. wciąga chłodne powietrze. Z kolei budynki Woodlands Health Campus Hospital, który ma otworzyć swoje podwoje w 2023 r. są ułożone w osi północ-południe, żeby ułatwić przepływ powietrza, przy czym ulice na terenie kampusu wybudowane są pod ziemią
Jeszcze nie dodano komentarza!