Skip to main content

Na dachu parkingu obok jednego z biurowców w Utrechcie umieszczono ponad 2 tys. paneli słonecznych. Nie na tym jednak polega nowość. Pod nimi znajduje się 250 dwukierunkowych ładowarek – chodzi o to, by parkujące tu samochody mogły magazynować energię. Energia słoneczna i wietrzna nie zawsze są dostępne, a budowanie dużych akumulatorów jest nadal kosztowne. Im bardziej popularne stają się samochody elektryczne, tym większe nadzieje, że oba te rodzaje energii mogą być również elementem infrastruktury sieciowej. 

Parking przy ulicy Archimedeslaan należy do firmy ubezpieczeniowej a.s.r. Za dnia, gdy słońce świeci, panele słoneczne będą zaopatrywać w energię biurowiec oraz samochody należące do pracowników firmy.  Gdy słońce zajdzie, kierunek przepływu się zmieni i energia z samochodowych baterii popłynie do budynku. Oczywiście pod nadzorem specjalnego oprogramowania, które będzie kontrolować zapotrzebowanie na prąd. 

W całym mieście zainstalowano setki innych takich „dwukierunkowych” ładowarek, a w planie są tysiące kolejnych: Utrecht chce być pierwszym na świece miastem, które wykorzysta swoją flotę samochodów elektrycznych jako gigantyczną baterię. Problem dotychczas polegał na tym, że samochody elektryczne nie są w stanie „zwracać” energii. Organizacja „We Drive Solar”, która promuje ideę “dwukierunkowego” ładowania, współpracuje jednak z wieloma producentami samochodów i ma nadzieję na szybki rozwój technologii. Spodziewany w 2022 r. nowy Hyundai IONIQ 5 ma mieć taką możliwość, a aż 150 tych samochodów ma zasilić miejską flotę współużytkowanych samochodów w Utrechcie.

Według szacunków Uniwersytetu w Utrechcie, 10 tys. samochodów korzystających z „dwukierunkowych” ładowarek wystarczyłoby do pokrycia wszystkich potrzeb energetycznych miasta. A byłoby to tylko niecałe 10% obecnej liczby samochodów w mieście.


 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Miasta zielone – śródmiejskie farmy

4 firmy, które wyławiają CO2 z oceanu

Kiedy przyjdzie kolej na wodór

Energetyka wiatrowa wkracza do miast