Skip to main content

Wczoraj opublikowaliśmy pierwszą cześć poradnika jak rozładować korki w miastach. Problem jest poważny, średnio korki w  największych polskich miastach, zabierają kierowcom od 5 do 9 godzin miesięcznie dodatkowego czasu. Z danych Yanosika wynika, że średnia prędkość z jaką poruszają się kierowcy w największych polskich miastach wynosi 31,2 km/h. Ale jeśli weźmie się tylko godziny szczytu to średnia prędkość jazdy spada o prawie 10 km/h i waha się między 22 a 25 km/h, Ma to też wymiar finansowy, według wyliczeń firmy konsultingowej Deloitte rocznie cała gospodarka tracą w ten sposób 3,5 mld złotych. Przy tym trend jest jednoznaczny, z roku na rok sytuacja się pogarsza i dotyczy to wszystkich największych miast w Polsce. Dlatego publikujemy drugą część wskazówek amerykańskich ekspertów na temat tego, jak zmniejszyć korki w mieście

Ronda
To akurat dość popularne rozwiązanie, z którego na przebudowywanych trasach chętnie korzystają również polscy drogowcy. Ronda mają kilka zalet, oprócz zwiększenia przepustowości oraz zmniejszenia zatorów drogowych dochodzą kwestie bezpieczeństwo. Zastąpienie nimi znaków stop lub sygnalizacji świetlnej w Filadelfii zmniejszyć poważne wypadki nawet o 75 procent. Wynika to z uproszczenia ruchu (kierowca może tylko skręcić w prawo) oraz konieczności zwalniania kierowcy wjeżdżającego na rondo. Dzięki temu ruch na rondzie jest płynny i nie dochodzi na nagłych zatrzymań, nie ma też możliwości przepychania się innych samochodów

Inteligentne światła
Dla ruchu w każdym mieście kluczowa jest sygnalizacja świetlna. Wystarczy spojrzeć na to co dzieję się na skrzyżowaniach na których doszło do jej awarii. Ulepszoną jej wersją są inteligentne światła, które płynnie i w czasie rzeczywistymi potrafią reagować na ruch samochodów. Dane o ruchu zbierane są za pomocą montowanych na skrzyżowaniach czujnikach ruchu (detektorów i sensorów) oraz obrotowych kamer, a potem wykorzystane do optymalizacji pracy sygnalizatorów świetlnych w danym ciągu komunikacyjnym. W procesie tym brane są pod uwagę dane o liczbie, rodzaju (pojazd uprzywilejowany, autobus) i prędkości pojazdów, a także sytuacji na drodze czy warunkach atmosferycznych.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Kiedy przyjdzie kolej na wodór

Energetyka wiatrowa wkracza do miast

Trump klimatu nie popsuje