Skip to main content

Większość Polaków zdaje sobie już sprawę jak dużym problemem jest marnotrawstwo żywności, a 59 proc. społeczeństwa docenia firmy, które temu zjawisku przeciwdziałają. Teraz czas na kształtowanie odpowiednich nawyków. Stąd inicjatywa Szanujemy, nie marnujemy!, której drugą edycję Eurocash organizuje we współpracy z Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności. Kampania promuje kuchnię zero-waste i edukuje, jak prowadzić sklep, w którym dba się o to, aby jedzenia nie wyrzucać.

Statystyki są nieubłagane. Z 5 mln ton żywności, które marnuje się rocznie w Polsce, aż 60 proc. wyrzucane jest w gospodarstwach domowych. Na szczęście świadomość, że zakupy trzeba robić odpowiedzialnie, jest już coraz większa. Widać to chociażby w rosnącej popularności produktów wytwarzanych z poszanowaniem środowiska naturalnego. Dziś to już nie tylko kwestia deklaracji – gdy np. mówimy, że zależy nam na tym, aby kur nie więziono w klatkach, to widać to na sklepowych półkach, gdzie jaja od kur z wolnego wybiegu zaczynają wypierać te najmniej ekologiczne. Co więcej, już 70 proc. Polaków deklaruje, że jest w stanie dopłacić za dobrostan zwierząt (dane Biostatu z 2020 roku).

Gotowość na zmianę postaw zakupowych jest więc duża. Wbrew pozorom unikanie marnotrawstwa może być jednak trudniejsze, niż dokonywanie etycznych wyborów przy półce sklepowej. Życie w duchu zero-waste wiąże się ze zmianą myślenia, ale też wykształceniem właściwych nawyków podczas robienia zakupów oraz planowania i przygotowywania posiłków. Należy pamiętać, że przekroczenie terminu przydatności produktów do spożycia to najczęstsza przyczyna wyrzucania żywności (29 proc.), ale zaraz za nią idą zbyt duże zakupy (20 proc.) i zbyt duże porcje posiłków (15 proc.).

Także i pod tym względem czynimy jednak postępy, a nasze postawy coraz bardziej upodabniają się do tych, jakie wykazują Europejczycy z innych krajów. Widać to w badaniu European Consumer Payment Report 2021, z którego wynika, że zainteresowanie tematyką zrównoważonego sposobu życia już 44 proc. Polaków motywuje do tego, aby mniej kupować. Bardzo podobne wyniki uzyskano w Austrii, Danii i Holandii – w ich przypadku odsetek wynosi 43 proc. – a średnia dla UE to 46 proc. Co więcej, już 62 proc. Polaków deklaruje, że kupuje mniej, by zmniejszyć ilość używanych na co dzień rzeczy, a 56 proc. gotuje tak, aby wykorzystać wszystko, co ma w lodówce.

I to właśnie jeden z motywów przewodnich akcji “Szanujemy, nie marnujemy!”, w ramach której można zgłębiać m.in. tajniki kuchni zero-waste. Dla wszystkich zainteresowanych dostępne są filmy instruktażowe z przepisami z użyciem produktów spożywczych, które najczęściej zalegają niewykorzystane w naszej lodówce, oraz porady dotyczące niemarnowania żywności w domu.

Inicjatywa skierowana jest także do właścicieli sklepów spożywczych. To właśnie na nich spoczywa bardzo duża odpowiedzialność związana z ograniczaniem marnotrawstwa, w tym obowiązki wynikające z wprowadzonej trzy lata temu ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Już dziś większość lokalnych sklepów podejmuje działania zmierzające do ograniczenia marnowania żywności – wg. Raportu wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 r. odsetek ten wynosi 53 proc. Ustawa daje wytyczne i wyznacza zobowiązania jak prowadzić sklep, aby maksymalnie ograniczyć wyrzucanie żywności. Między innymi nakłada obowiązek zawierania i realizowania umów z organizacjami pożytku publicznego na oddawanie im produktów, które mogą się zmarnować. Nie każdy wie, ale do banków żywności może trafić produkt, który ma jeszcze przynajmniej 2-dniowy termin ważności.

Sprawa nie jest oczywista i prosta, zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy sami muszą zajmować się wieloma aspektami prowadzenia firmy. Stąd w ramach akcji “Szanujemy, nie marnujemy!” publikowany jest także cykl podcastów prawnych, a także artykuły poruszające wspomniane zagadnienia oraz praktyczne aspekty zarządzania sklepem w kontekście zapobiegania marnowaniu jedzenia. Kompleksową wiedzę w tym obszarze zawiera wydany podczas zeszłorocznej edycji kampanii podręcznik  Szanuję, nie marnuję! Podręcznik dla odpowiedzialnego przedsiębiorcy i pracownika oraz e-book W Twoim odpowiedzialnym sklepie. Dlaczego warto prowadzić odpowiedzialny biznes?. Warto bowiem mieć świadomość, że odpowiednie zaopatrzenie się w towar, bez zbędnych nadwyżek, to podstawowy sposób właścicieli sklepów na ograniczenie marnotrawstwa. W badaniu przeprowadzonym przez Eurocash wskazuje na to 51 proc. przedsiębiorców. Dopiero za nim idą takie działania, jak chociażby promocje cenowe na towary z krótką datą ważności (25 proc. wskazań).

Na tym rola sklepów wcale się nie kończy. Sprzedawcy mają bowiem nie tylko obowiązek właściwego zarządzania towarami, ale także prowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnych skierowanych do klientów sklepu. I tu wracamy do podstawowego wyzwania, jakim jest nauka, jak być zero-waste w życiu codziennym. To kwestia równoległej zmiany sposobu myślenia i działania nas wszystkich.

Tekst powstał we współpracy z Eurocash

/Fot: Delikatesy Centrum//

 

 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.