Skip to main content

Wodorowe rowery

Skoro z samochodami idzie tak ciężko, to może wodór sprawdzi się w rowerach. Gdy zasięg, a zwłaszcza szybkość ładowania w przypadku pojazdów elektrycznych stają się już coraz mniejszym problemem, wciąż jest to wyzwanie dla rowerzystów. Po każdych kilkudziesięciu przejechanych kilometrach podróż trzeba przerwać nawet na parę godzin

Stąd pomysł na rowery zasilane wodorem. W Europie technologię tę rozwijają co najmniej dwie firmy francuski Pragma Mobility ze swoim rowerem Alpha Neo (zdjęcie powyżej), który mieni się pionierem branży oraz szwajcarski HydroRide z rowerami z seri Hyryd (zdjęcie poniżej). System napędowy nie różni się od e-bike’a. Także tu mamy silnik elektryczny, inny jest jednak sposób jego zasilania. Zamiast z baterii moc czerpiemy z ogniwa wodorowego. W przypadku Hyryd starczy go na 60 km więc na niezbyt długi rajd. Znacznie lepsze osiągi ma za to Alpha Neo, gdzie na jednym tankowaniu mamy 150 km zasięgu.

Różnica istotna wiąże się jednak nieco z innym pomysłem na model użytkowania. HydroRide stawia raczej na jazdę miejską w ramach systemów bike sharing. Stąd pomysł aby samemu roweru nie tankować, tylko wymieniać niewielkie kanistry z wodorem na dedykowanych stacjach. Trwa to zaledwie kilka sekund. Szwajcarzy chcą więc udostępniać kompletne rozwiązania, razem z siecią stacji, a nawet zasilanymi panelami fotowoltaicznymi kompaktowymi elektrolizerami do produkcji czystego wodoru na miejscu.

Bardziej tradycyjnie do tematu podchodzi Pragma Mobility. Jego Alpha Neo znacznie bardziej przypominający rowery elektryczne jest pojazdem uniwersalnym zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i komercyjnych – stworzył m.in. model pojazdu cargo, który mogą wykorzystywać firmy kurierskie i dostawcze. Francuzi stawiają też na bardziej tradycyjne tankowanie, która także nie trwa zbyt długo – około 2 minut. Jakkolwiek by nie zasilać roweru w wodór w obu przypadkach wyzwaniem je stworzenie do tego odpowiedniej infrastruktury.  Pragma Mobility we Francji ma na razie zaledwie 13 stacji tankowania, w tym 3 w Paryżu i okolicach. 

/Fot: Pragma Mobility, HydroRide//

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Miasta zielone – śródmiejskie farmy

4 firmy, które wyławiają CO2 z oceanu

Kiedy przyjdzie kolej na wodór

Energetyka wiatrowa wkracza do miast