Fot: Blok Governance otworzył światowej sławy aktywista i filantrop, ambasador ruchu B-Corp Marcello Palazzi
Eksperci z Polski i zagranicy i ponad 300 uczestników zgromadził odbywający się 17 czerwca w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie II Kongres Kompas ESG. Organizatorzy położyli nacisk na wszystkie trzy obszary ESG, ze szczególnym naciskiem na „S”, czyli Social.
„Małymi kroczkami, razem, możemy zmieniać świat na lepsze” – mówiła podczas otwarcia II Kongresu Kompas ESG Beata Mońka, CEO w Art of Networking. Tematem przewodnim Kongresu był biznes generatywny. Prezentację o takim tytule przedstawił przedsiębiorca społeczny, filantrop i ambasador ruchu B-Corp Marcello Palazzi. Nowe podejście, to przede wszystkim traktowanie ESG nie jako obowiązku, ale jako elementu strategii biznesu. Ta kwestia wybrzmiewała wielokrotnie podczas spotkania.
ESG powinno być w DNA firmy
Bardzo ważna dyskusja w tym zakresie toczyła się podczas panelu „Kluczowa rola łańcuchów wartości w budowaniu zrównoważonych przedsiębiorstw”. Mówiono o tym, że ESG przynosi najlepsze efekty, jeśli jest w DNA firmy. Beata Dziekanowska, dyrektorka ds. relacji instytucjonalnych i komunikacji korporacyjnej w Grupie Ferrero w Polsce, opowiadała, że firma od początku budowała określone wartości. – W latach 40stych pracownicy to była lokalna społeczność, skupiona wokół małego, włoskiego miasteczka. W Ferrero ludzie są nastawieni na pracę całe życie. To firma, która pozwala poczuć ludziom się częścią rodziny. Dziś te wartości pozostały z nami pomimo obecności na wszystkich kontynentach i zatrudnianiu ponad 35tys pracowników.
W podobnym tonie wypowiadała się Izabela Karolczyk-Szafrańska, członek zarządu i Chief Marketing& ESG Officer w InPost Group. –Albo jest raportowanie, albo ESG – W InPost, ESG jest częścią naszego modelu biznesowego, a nie tylko obowiązkowym raportowaniem. ESG jest kluczowe w odpowiedzialnym prowadzeniu firmy. Nie wystarczy spisać na papierze co robimy – dla nas liczy się aktywne działanie. Nie jest to łatwe, bo zmapowanie całego łańcucha wartości dla tak dużych firm jak InPost, jest ogromnym wyzwaniem – przypomniała. To, do czego chcielibyśmy dążyć, to skracanie łańcucha wartości oraz budowanie lokalnego biznesu, bo jest to prostsze, bardziej wiarygodne i ułatwia działanie – podkreśliła.
Na kierowanie się wartościami wskazywał także Robert Maciąg, CEO w LSP Group. – Jesteśmy głównym operatorem dla firm kurierskich. Od samego początku, gdy zakładałem firmę, nie chodziło tylko o to, żeby zarobić. Wychodziłem z korporacji i chciałem zrobić coś, co będzie niepowtarzalne, co będzie miało to coś, czego nie mogłem znaleźć w korporacji – mówił. Podkreślał, że wciąż jest wiele firm, które sprowadzają ESG do czegoś, co przychodzi z zachodnich korporacji. – Mówią, „centrala nam kazała”. To nie jest DNA. Jeśli ESG to coś, co tylko wisi na korytarzach, pokazuje „jesteśmy zieloni”, to wtedy firma sprowadza to tylko do kosztów i mówi, że jej na to nie stać. My mamy inne podejście. Najważniejsze jest, by stać przy swoim i robić o swoje. Dbałość o ludzi, środowisko i przejrzyste zasady wewnątrz firmy przyświeca nam od lat – zauważał Robert Maciąg.
Fot: W panelu poświęconemu roli zrównoważonych łańcuchów wartości udział wzięli do lewej: : Beata Mońka, CEO Art of Networking, Izabela Karolczyk Szafrańska, Członek Zarządu i Chief Marketing& ESG Officer w InPost Group, Robert Maciąg, CEO LSP Group, Beata Dziekanowska, Dyrektorka ds. relacji instytucjonalnej i komunikacji korporacyjnej w Grupa Ferrero w Polsce oraz Kamil Wyszkowski, Dyrektor Wykonawczy UNGCN Poland.
O tym, czy jest biznes regeneratywny rozmawiały podczas debaty pod tym tytułem Katarzyna Broniarek-Niemczycka, dyrektorka ds. komunikacji w IKEA Retail Polska oraz Agnieszka Servaas, CEO w VIVE Management. – Biznes regeneratywny potrzebujemy rozpatrywać jako cały łańcuch wartości – nie jako pojedyncza firma, tylko na poziomie partnerstwa. Jednostkowo możemy wyprodukować mało – podkreśliła Agnieszka Servaas. Katarzyna Broniarek-Niemczycka zwróciła uwagę, że najpierw trzeba zrozumieć, na co tak naprawdę mamy wpływ. – Ważne są wszystkie partnerstwa. Biznes nie zrobi kroku bez partnerstwa. Istotna jest również edukacja – zauważała.
S jak Social
W przeciwieństwie do innych konferencji tego typu, II Kongres Kompas ESG duży nacisk położył nie tylko na środowisko, ale wszystkie trzy obszary ESG, z naciskiem na Social. Wiele mówiła o tym Tessy Ojo, dyrektorka The Diana Award – jedynej organizacji charytatywnej noszącej imię Diany, księżnej Walii. Dużo uwagi poświęciła wpływie nowych technologii na dzieci i roli rodziców w zakresie zdrowia psychicznego najmłodszych. Jej wystąpienie szczególnie poruszyło uczestników.
Fot: Dr Tessy Ojo CBE była jednym z gości specjalnych II Kongresu Kompas ESG
Eksperci nie mieli wątpliwości, że edukacja i budowanie cyberświadomego społeczeństwa stają się kluczowymi elementami odpowiedzialnego biznesu. Aby takich działań było jak najwięcej, podczas II Kongresu Kompas ESG zainaugurowano ogólnopolski program „Safe screen = Safe Minds”.
– Technologia powinna nas wspierać, a nie być dla nas zagrożeniem – mówiła Beata Galas, pomysłodawczyni programu „Safe screen = Safe Minds”. Inicjatywę wsparła fundacja International Leaders Forum. – Inicjatywę oparliśmy o trzy filary: edukacja, współpraca i prewencja – podkreślał Mirosław Janik, członek Rady Fundacji ILFO. Beata Pawłowska z ILFO zauważyła, że technologie dają wiele możliwości, ale rodzą też liczne wyzwania.
Misją projektu jest budowanie świadomości na temat zagrożeń związanych z korzystaniem z technologii cyfrowych oraz dostarczanie rodzicom, nauczycielom i wszystkim osobom zaangażowanym w wychowanie młodego pokolenia, w tym również biznesu praktycznych narzędzi do ochrony najmłodszych.
W skład zespołu doradczego „Safe screen = Safe Minds” weszli m.in. seksuolog prof. UW dr hab. Zbigniew Izdebski, pedagożka i socjolożka prof. UAM dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska, pedagog, ekspert cyberzagrożeń, agresji elektronicznej i badacz prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski, psycholog prof. Rafał Ohme czy prof. SGGW dr hab. Piotr Zielonka, badacz psychologii behawioralnej, SGGW i SWPS.
Inicjatywę wsparły także prestiżowe instytucje i organizacje jak: UKE, Cyfrowa Polska i Cyfrowy Dialog, przyłączyli się do niej też partnerzy, w tym: NajPrzeszkole, Mokate, Gedeon, Samsung i Palo Alto Nework.
Fot: Safe Screen Safe Mind, na zdj. Od lewej: Beata Mońka, Beata Pawłowska-Czerwińska, Mirosław Janik, Tomasz Tyc z rady fundacji ILFO oraz Beata Galas pomysłodawczyni inicjatywy.
W projekt włączyła się także Uczelnia Łazarskiego. – Uczelnia Łazarskiego to ponad 30 lat doświadczenia w edukacji. Od samego początku promowaliśmy rozwiązania nakierowane na rozwój nowych technologii, z jednoczesnym akcentem na to, by były rozwijane i wdrażane z nastawieniem na ograniczenie ich negatywnego wpływu – mówiła dr n. ekon. Małgorzata Gałązka-Sobotka z Uczelni Łazarskiego.
Podała, że uczelnia stara się tak nauczać studentów, by zachowana była równowaga społeczna. – Nasze najnowsze badania pokazują, że ponad 60 proc. nastolatków spędza przez smartfonami, telewizorami ponad 2 godziny tygodniowo, a ponad 20 proc. – 4 i więcej godzin – w przypadku tych ostatnich to jest silne uzależnienie od mediów. U wszystkich tych, u których zdiagnozowano uzależnienie, zaobserwowano niską samoocenę – zwracała uwagę dr Gałązka-Sobotka. Poinformowała, że uczelnia po raz pierwszy w tym roku uruchomiła program MBA ESG, by firmy mogły zmieniać się w tym zakresie.
Swoje poparcie dla inicjatywy zgłosiła również Grupa Mokate. – Od 20 lat w Polsce promujemy szachy. To nasza rodzinna tradycja. Szachy łączą pokolenia. Ze Związkiem Szachowym doprowadziliśmy do tego, że jest to jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin – mówił Adam Mokrysz, prezes zarządu Grupy Mokate.
AI w natarciu
Wiele uwagi podczas II Kongresu Kompas ESG poświęcono nowym technologiom, w tym sztucznej inteligencji. – Mając projekty na całym świecie, mamy też wyzwanie w zarządzaniu multikulturowością. Chcemy, by rekrutacja była przejrzysta, nie była zależna w 100 proc. od człowieka – mówił Bolesław Gidziński, partner w Arteria. Podał, że dzięki sztucznej inteligencji udaje się usprawnić pracę w wielu firmach. – Pytanie, jak daleko się posuniemy w eliminowaniu pracy ludzkiej. Myślę, że 3-4 lat uderzy nas to najmocniej. Ale skończy się tak, jak z rewolucją przemysłową. Wszyscy się tego bali, a każdy ma pracę – dodawał. Zwrócił uwagę, że wdrażanie AI będzie wyzwaniem szczególnie dla małych i średnich firm.
Dzięki nowym technologiom już dzisiaj można budować wiarygodne i dostępne narzędzie do diagnozy choćby stanu psychicznego pracowników. Pokazał to na przykładzie prof. Rafał Ohme. Na wstępie swojego wystąpienia zachęcił uczestników do wypełniania ankiety. Każdy mógł to zrobić na własnym telefonie, skanując kod QR. Efekty pokazały, do czego może przydać się sztuczna inteligencja. – Czuła sztuczna inteligencja pomaga nam rekrutować osoby do pracy, takie, które będą pasowały do kultury organizacyjnej, ale też wyłapać wypalenie zawodowe na wczesnym etapie – podkreślał prof. Rafał Ohme.
Partnerzy inicjatywy Safe Mind Safe Screen
Niebieska skrzyneczka
W trakcie Kongresu podpisano również list intencyjny pomiędzy Safe Screen Safe Mind a Marceliną Maciąg, przewodniczącą Młodzieżowego Sejmiku Województwa Mazowieckiego. – Oprócz tego, że podpisujemy dzisiaj tak ważne porozumienie, jakim jest Safe Screen Safe Mind, to jest to także ważny dzień dla mazowieckich szkół. To właśnie dzisiaj odbyła się inauguracja „Niebieskiej Skrzyneczki Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży”. To projekt, który rósł w mojej głowie od dłuższego czasu. Projekt został zrealizowany w ramach Młodzieżowego Sejmiku Województwa Mazowieckiego oraz przy wsparciu Samorządu Województwa Mazowieckiego – mówiła Marcelina Maciąg. Niebieskie skrzyneczki, do których dzieci będą mogły anonimowo wrzucać karteczki, informując o swoich problemach oraz prosząc o wsparcie swoich rówieśników pojawią się na początku w 70 mazowieckich szkołach.
Materiał Partnerski Kongresu Kompas ESG
Jeszcze nie dodano komentarza!