Skip to main content

Pasażerowie wchodzący na stację metra w Bellvitge, robotniczej dzielnicy Barcelony nie mają pojęcia, że oświetlające ją światła, schody ruchome, a nawet ładowarki EV zainstalowane na parkingu nad nią zasilane są pociągiem, w który wsiadają. A dokładnie  energią generowaną przez zatrzymujący się z hukiem pociąg na peronie Bellvitge. Dzięki technologii przypominającej tą z hamowania regeneracyjnego, generowane przy zatrzymaniu się metra tarcie zamieniane jest w energię elektryczną. Ta przesyłana jest przez falowniki i rozprowadzana w całym systemie metra. Jedną trzecią z niej zużywają pociągi na potrzeby swojego zasilania, reszta służy funkcjonowaniu stacji i towarzyszącej jej infrastrukturze.

Co roku mieszkańcy i turyści odbywają 440 milionów podróży metrem w Barcelonie, które obejmuje 165 stacji połączonych 78 milami torów. Agencja transportu publicznego zainstalowała dotychczas trzy falowniki; trwają prace nad kolejnymi trzynastoma. Gdy wszystkie będą gotowe na początku października, oczekuje się, że hamowanie regeneracyjne zapewni 41% energii potrzebnej do zasilania pociągów z odnawialnych źródeł energii, które według agencji pozwoli zaoszczędzić około 3,9 tony metrycznej emisji CO2 rocznie. 

Chociaż wiele miast – Wiedeń, Sztokholm, Filadelfia czy São Paulo – korzysta z hamowania regeneracyjnego, Barcelona będzie pierwszym, która zrobi to na taką skalę i pierwszym, która wykorzysta tą energię do ładowania samochodów elektrycznych. W większości systemów ta energii jest tracona jako ciepło. Opracowana w Barcelonie technologia nie tylko zmniejszy zużycie energii przez system tranzytowy dzięki odzyskiwaniu energii, ale też optymalizuje ustawienia półautonomicznych pociągów oraz wykorzystanie AI do obniżenia zużycia energii przez system wentylacji w wagonach. 

Dzięki wdrożeniu MetroCHARGE energia z hamowania regeneracyjnego będzie mogła zasilić aż 25 stacji metra. W systemach metra, w których nie stosuje się hamowania regeneracyjnego jest ona tracona i generuje ciepło, które rozprzestrzenia się wewnątrz tuneli i zwiększa temperaturę (co jest szczególnym problemem latem). Zgodnie z założeniami wdrożenia hamowania regeneracyjnego pozwoli obniżyć temperaturę w całym systemie metra w Barcelonie o 0,8 stopnia Celsjusza.

Zastosowaniem technologii MetroCHARGE interesują się już inne miasta. Władze barcelońskiego metra spotkały się już z przedstawicielami kolei z New Delhi, a rozmawiali z nimi i pobrali dokumentację urzędnicy z Wiednia oraz przedstawiciele metra nowojorskiego (piątego co do wielkości systemu kolei podziemnej na świecie z 472 stacjami o długości 1070 kilometrów).

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.