Skip to main content

Choć dla większości ludzi sposób docierania do pracy okazuje się nawykiem trudnym do zmiany, w ciągu ostatnich kilkunastu lat, wiele osób zrezygnowało z codziennych dojazdów własnym samochodem na rzecz innych rozwiązań. Jak wynika z danych American Community Survey, dotyczy to nawet Amerykanów. Od 2000 r. prawie połowa 100 największych miast w USA zanotowała wzrost wykorzystania transportu publicznego. Również rowery mają coraz większy udział w codziennych dojazdach do pracy i szkoły – wzrost raportują aż 92 ze 200 największych miast, choć nadal udział ten jest bardzo niewielki (0,6 proc. średnio w skali kraju). Zamiast dojeżdżać samochodami do pracy, Amerykanie najczęściej wybierają … pracę w domu albo w znajdującej się niedaleko kawiarni, do której mogą dojść pieszo.

W latach 2000-2014 prawie 2,4 mln ludzi dołączyło do grona osób zdalnie pracujących – ich łączna liczba wynosi już 6,5 mln. Co więcej ich udział wśród ogółu zatrudnionych wzrósł z 3,2 do 4,5%. Wzrost zanotowano we wszystkich 100 największych miastach (jedyny wyjątek stanowiła Omaha), a w zachodniej i południowej części USA przekroczył on nawet 3 punkty procentowe. Przy takiej dynamice, liczba osób, które decydują się na to, by pracować, w ogóle nie dojeżdżając do pracy prześciga liczbę tych, którzy wybierają inny sposób dojazdu. Obok tych, którzy wybierają pracę z domu, rośnie również grupa osób, które część swojego czas pracy wykorzystuje w domu. Według sondażu Gallupa w 2016 r. 43% osób zatrudnionych w Stanach Zjednoczonych, zadeklarowało, że w pewnym stopniu pracuje zdalnie. Rośnie nie tylko liczba Amerykanów, którzy pracują z domu, ale i liczba godzin przepracowywanych w ten sposób. W porównaniu z 2012 r. mniej osób pracuje z domu przez jeden dzień w tygodniu, natomiast więcej (wzrost z 24% do 31%), że pracuje w ten sposób od 4 do 5 dni w tygodniu.

Najchętniej ta forma zatrudnienia wykorzystywana jest w branży transportowej, komputerowej i informatycznej, gdzie ponad połowa pracowników pracuje z jakimś stopniu zdalnie. Gwałtowne zmiany zachodzą jednak również w usługach finansowych, ubezpieczeniach i nieruchomościach. Zmieniają się nie tylko realia, ale i nastawienie wobec pracy z domu. O ile jeszcze w 2012 r., pracownicy, którzy spędzali więcej czasu w siedzibie firmy, deklarowali większe zaangażowanie w pracę, w danych z 2016 r. zależności takiej nie widać. Najbardziej zaangażowani okazali się ci, którzy poza biurem spędzają 60-80% czasu pracy.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Akumulatory lepsze pod każdym względem

Domy pod termoforem

AI mocno odciska swój ślad węglowy

Rok za rokiem świat bije rekord ciepła

Upały przyspieszają starzenie

Solarny skuter