Skip to main content

Parkowanie w wielu miastach to koszmar. Powszechnym problemem jest zbyt mała ilość miejsc do parkowania w stosunku do ilości samochodów. Do tego dochodzą skomplikowane zasady parkowania zmieniające się w zależności od miasta, a nawet pory dnia. Zrobione w San Francisco badania wykazały, że przeciętny kierowca na szukaniu miejsca do zaparkowania traci 83 godziny. Do tego dochodzą dziesiątki godzin, które inni kierowcy oraz pasażerowie korzystający z komunikacji miejskiej tracą stojąc w powodowanych tym korkach. Dlatego działający w San Francisco start-up Coord, wspierany przez Google zaczął pracować nad rozwiązaniami, które miałoby usprawnić proces parkowania pracuje między innymi. Efektym tych jest Curb Explorer, aplikacja „kodująca krawężniki” i pomagająca kierowcom w szybszym dotarciu do miejsca, w którym będą mogli zostawić samochód.

Założyciele amerykańskiego start-upu uznali, że dla każdego kierowcy kluczowa jest informacja o tym, gdzie możliwe w ogóle jest parkowanie i na jakich warunkach. Dlatego zespół Coord obfotografował wszystkie ulice w San Francisco zwracając uwagę na istniejące przystanki autobusowe, pachołki, przejścia dla pieszych, znaki drogowe, hydranty czy miejsca dla niepełnosprawnych. Na bazie tych zdjęć udało się stworzyć interaktywną mapę, która ułatwia nawigację kierowcom szukającym miejsca do parkowania za pomocą kolorów. I tak kolor czerwony oznacza brak możliwości zaparkowania, ciemnoniebieski konieczność płacenia za miejsce, a jasnoniebieskie możliwość bezpłatnego parkowania.

Użytkownicy mogą filtrować mapę według daty, godziny, rodzaju pojazdu, długości postoju oraz celu, w jakim chcemy zostawić tu samochód. Dzięki temu kierowcy taksówek oraz Ubera mogą wizualizować obszary przeznaczone do odbierania i wysiadania pasażerów, które miasto wprowadziło w listopadzie 2017 roku. A kierowcy samochodów dostawczyc mogą łatwo zlokalizować miejsca, w których zgodnie z przepisami mogą się zatrzymać i rozładować towar. Te obszary na mapie oznaczone są na żółto.
Twórcy aplikacji mają nadzieję, że ich rozwiązanie pomoże w ewolucji miejskiego transportu. I nie chodzi tylko o korki, ale też o debatę na temat efektywniejszego wykorzystania chodników w mieście. Dane dostarczane przez Curb Explorer pomagają miastom policzyć jaką bazą realnych miejsc parkingowych dysponują w danych obszarach. Dzięki temu łatwiej im zarządzać ruchem w mieście promując na przykład w centrum transport publiczny i zwiększając przestrzeń dla pieszych kosztem miejsc parkingowych.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Kiedy przyjdzie kolej na wodór

Energetyka wiatrowa wkracza do miast

Trump klimatu nie popsuje