Skip to main content

Barcelona wycofuje się z trzypasmowych jezdni. Trzeci pas ruchu po prawej stronie stał się prostu żółto-barwną ścieżką rowerową. A “lewy” pas został oddany autobusom, a pośrodku powstał szeroki chodnik, pozwalający pieszym zachować półtorametrowy dystans wymagany przez przepisy epidemiologiczno-sanitarne.  W całym mieście powstały ścieżki rowerowe. Piesi zyskali dodatkowe 30 tys.  m2 przestrzeni w mieście dla siebie, a rowerzyści ponad 20 kilometrów ścieżek rowerowych. Do tego doszło około 60 mniejszych, bocznych ulic, które zostały wyłączone z ruchu. Władze miasta ruszyły również z kolejną, dużą akcją „zazieleniania” miasta.

Barcelona, jest jedną z ulubionych destynacji turystycznych, ale jednocześnie od dawna cierpi z powodu hałasu i zanieczyszczenia powietrza. Na jednego mieszkańca przypada jedynie 6,6 m2 terenów zielonych,  w centrum jest ich zaledwie 1,85 m2 , gdy tymczasem WHO rekomenduje przynajmniej 9 m2 . Tak Barcelona, jak i Madryt od dawna są na celowniku władz Unii. Normy zanieczyszczenia spalinami są tak w Madrycie, jak i Barcelonie  regularnie przekraczane, a władze unijne skarżą hiszpańskie miasta po sądach, wnioskując o nałożenie surowych kar).

Dlatego władze Barcelony postanowiły zaczęły tworzyć sperkwartały. Tak Katalończycy nazywają nowo tworzoną przestrzeń w mieście, pomagającą odciążać ruchu ulicznego. Polega ona na połączenie w jeden „obszar” 2×2 (lub 3×3) bloków mieszkalnych i skierowaniu ruchu na zewnątrz takich „obszarów”. Na ich teren wjeżdżać mogą ich mieszkańcy, a także pojazdy realizujące dostawy (też tylko w określonych godzinach), a maksymalna prędkość z jaką mogą jeździć  wynosi 10 km/h. Do uroków Barcelony położonej na wybrzeżu Morza Śródziemnego nie trzeba wielu przekonywać. Wykorzystują to też mieszkańcy  spędzając dużo czasu na świeżym powietrzu. Dlatego przestrzenie otwarte stają się dla nich drugim domem i dlatego idea stworzenia przyjaznych wysp w środku miasta jest tak ważna.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Kiedy przyjdzie kolej na wodór

Energetyka wiatrowa wkracza do miast

Trump klimatu nie popsuje