Skip to main content

W Niemczech udało się utrzymać miesięczny bilet ważny na transport publiczny i linie kolejowe w całym kraju. Sprawa łatwa nie była, bo brakowało chętnych na jego dofinansowanie. Ostatecznie ma jednak działał także w przyszłym roku. Chociaż, trzeba będzie za niego zapłacić nieco więcej.

Deutschlandticket został wprowadzony w 2022 roku na fali odbudowy transportu publicznego po pandemii. Początkowo była to letnia promocja w cenie 9 euro za miesiąc jazdy. Ogromny sukces – 52 mln sprzedanych sztuk – sprawił, że postanowiono utrzymać, a nawet rozwinąć pomysł. Zrobiono z niego bilet działający cały rok, tyle że zakończono mocną promocję cenową. Nowa stawka 49 euro i tak jednak była bardzo korzystna, biorąc pod uwagę, że w tym czasie drożej trzeba było płacić za karty miejskie w Berlinie czy Hamburgu. Utrzymanie tej ceny i tak wiązało się jednak z dotacją publiczną, co stało się wyzwaniem numer jeden dla dalszego utrzymania projektu.

Początkowe założenie było takie, że Berlin przekaże władzom samorządowym 1,5 mld euro jako rekompensatę za utracone dochody z normalnej sprzedaży biletów. Porozumienie zawarto pod koniec 2022 roku, szybko jednak okazało się, że koszty całego programu są większe niż zakładano. Według prognozy Związku Firm Transportowych straty branży w 2024 roku sięgnął 4,1 mld euro. Rząd federalny oraz landy zaczęły więc spór jak podzielić się kosztami. Początkowo zakładano, że będzie to układ 50:50, gdy koszty zaczęły jednak rosnąć Berlin stracił sporo zapału.    

W tej sytuacji jedynym wyjście była podwyżka. Nowa cena nie jest jednak zawrotna, bo sięga 58 euro. Biorąc jednak pod uwagę inflację w Niemczech z dwóch ostatnich lat, połowa tej zwyżki wiąże się z samym wzrostem cen. Kluczowe jednak, że te 9 euro więcej ma zakończyć dyskusję o tym, czy kraj stać na takie rozwiązanie czy nie. Jak bowiem zapewnia Oliver Krischer, minister środowiska, ochrony przyrody i transportu w kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia, a jednocześnie przewodniczący konferencji niemieckich ministrów transportu podwyżka cen gwarantuje dalsze istnienie Deutschlandticket, ponieważ ustabilizuje jego model finansowania.

 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Kiedy przyjdzie kolej na wodór

Energetyka wiatrowa wkracza do miast

Trump klimatu nie popsuje