W Niemczech udało się utrzymać miesięczny bilet ważny na transport publiczny i linie kolejowe w całym kraju. Sprawa łatwa nie była, bo brakowało chętnych na jego dofinansowanie. Ostatecznie ma jednak działał także w przyszłym roku. Chociaż, trzeba będzie za niego zapłacić nieco więcej.
Deutschlandticket został wprowadzony w 2022 roku na fali odbudowy transportu publicznego po pandemii. Początkowo była to letnia promocja w cenie 9 euro za miesiąc jazdy. Ogromny sukces – 52 mln sprzedanych sztuk – sprawił, że postanowiono utrzymać, a nawet rozwinąć pomysł. Zrobiono z niego bilet działający cały rok, tyle że zakończono mocną promocję cenową. Nowa stawka 49 euro i tak jednak była bardzo korzystna, biorąc pod uwagę, że w tym czasie drożej trzeba było płacić za karty miejskie w Berlinie czy Hamburgu. Utrzymanie tej ceny i tak wiązało się jednak z dotacją publiczną, co stało się wyzwaniem numer jeden dla dalszego utrzymania projektu.
Początkowe założenie było takie, że Berlin przekaże władzom samorządowym 1,5 mld euro jako rekompensatę za utracone dochody z normalnej sprzedaży biletów. Porozumienie zawarto pod koniec 2022 roku, szybko jednak okazało się, że koszty całego programu są większe niż zakładano. Według prognozy Związku Firm Transportowych straty branży w 2024 roku sięgnął 4,1 mld euro. Rząd federalny oraz landy zaczęły więc spór jak podzielić się kosztami. Początkowo zakładano, że będzie to układ 50:50, gdy koszty zaczęły jednak rosnąć Berlin stracił sporo zapału.
W tej sytuacji jedynym wyjście była podwyżka. Nowa cena nie jest jednak zawrotna, bo sięga 58 euro. Biorąc jednak pod uwagę inflację w Niemczech z dwóch ostatnich lat, połowa tej zwyżki wiąże się z samym wzrostem cen. Kluczowe jednak, że te 9 euro więcej ma zakończyć dyskusję o tym, czy kraj stać na takie rozwiązanie czy nie. Jak bowiem zapewnia Oliver Krischer, minister środowiska, ochrony przyrody i transportu w kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia, a jednocześnie przewodniczący konferencji niemieckich ministrów transportu podwyżka cen gwarantuje dalsze istnienie Deutschlandticket, ponieważ ustabilizuje jego model finansowania.
Jeszcze nie dodano komentarza!