Skip to main content

Biofilia: nowy, dobry trend w turystyce

Jeśli kiedykolwiek lubiłeś przebywać na świeżym powietrzu, to wiesz dobrze co to biofilianasza wrodzona, ludzka skłonność do poszukiwania powiązań z naturą. Badania sugerują, że czas spędzony na łonie natury ma wiele korzyści zdrowotnych, w tym obniżenie ciśnienia krwi, poprawę funkcji układu odpornościowego i obniżenie poziomu hormonów stresu, pisze Michelle Meineke z Forum Agenda.

Nic więc dziwnego, że jest to również jeden z najpopularniejszych sposobów na relaks i odmłodzenie 1,3 miliarda turystów. Jak pokazuje Indeks Rozwoju Podróży i Turystyki 2024 Światowego Forum Ekonomicznego ( Travel and Tourism Development Index – TDDI) od 2021 roku użytkownicy serwisu Tripadvisor w swoich wyszukiwania skupiają się już nie na restauracjach czy rozrywkach, ale na najpopularniejszych atrakcjach przyrodniczych i kulturalnych krajów, do których podróżują.

Mocne wsparcie dla Afryki

Turystyka przyrodnicza – kamień węgielny biofilii – generuje ponad 600 miliardów dolarów przychodów na całym świecie. Jak pokazuje raport, dzika przyroda to główny motywator turystyki przyrodniczej, ale wspiera również 22 miliony miejsc pracy na całym świecie, a przy tym w samej Afryce generuje 142 miliony dolarów opłat za wstęp do rezerwatów. Nie wspominając już o tym, że 44 biliony dolarów generowania wartości gospodarczej – ponad połowa całkowitego światowego PKB – jest umiarkowanie lub w dużym stopniu uzależniona od natury.

Las sawanny Serengeti w Tanzanii. T&T jest głównym źródłem finansowania obszarów chronionych.

Jest to szczególnie odczuwalne w krajach słabiej rozwiniętych, które w dużym stopniu polegają na dochodach i miejscach pracy generowanych przez podróże. Dziś turystyka stanowi około 8,5 proc. produktu krajowego brutto (PKB) Afryki – kontynentu znanego z atrakcji przyrodniczych.

Związek między przyrodą, turystyką i gospodarką stanie się jeszcze silniejszy, ponieważ coraz więcej osób chce podróżować, zwłaszcza po pandemii COVID-19. Ślad finansowy podróży i turystyki stanowił 9,1 proc. światowego PKB w 2023 roku – nieco ponad 9,9 biliona dolarów – i  w 2024 roku ma pobić wszystkie rekordy. Wyniesie 11,1 biliona dolarów.

Liczba międzynarodowych przyjazdów turystów na całym świecie w latach 1950–2023
Liczba turystów na całym świecie dramatycznie spadła podczas pandemii COVID-19, ale szybko rośnie. Dane: Statista
 

Trzeba ograniczyć zanieczyszczenia

Wzrost w branży turystycznej nie może nastąpić kosztem natury i ograniczyć naszego dostępu do biofilnych przestrzeni, zwłaszcza że jego ślad szybko rośnie. Do 2033 roku PKB globalnego sektora podróży i turystyki może wzrosnąć w tempie prawie dwukrotnie wyższym niż cała globalna gospodarka, przewiduje World Travel and Tourism Council. Dodałoby to ponad 100 milionów nowych miejsc pracy.

2024 średnie wyniki subregionalne dla zasobów naturalnych w porównaniu z konserwacją zasobów naturalnych
Wysiłki na rzecz ochrony zasobów naturalnych różnią się znacznie w zależności od kraju. Dane: Światowe Forum Ekonomiczne

Poczyniono postępy. Od 2019 r. średnie wyniki segmentu Zrównoważony Rozwój Środowiska w indeksie TTDI wzrosły o 2,7 proc., a Zrównoważony Rozwój Energii wzrósł o 4,6 rpco., ponieważ sektor podróży i turystyki obejmował niskoemisyjne opcje energetyczne, takie jak energia słoneczna. Wszystkie te zmiany dobrze wróżą naszej zdolności do łatwej interakcji z naturą.

Jednak podsegmenty Zanieczyszczenie oraz Warunki Środowiskowe od ostatniej edycji TTDI wzrosły tylko o 0,5 proc. Powolne tempo redukcji zanieczyszczenia powietrza, łagodzenia wylesiania i ochrony zagrożonych gatunków negatywnie wpływają na nasze relacje z naturą. Z powodu zanieczyszczeń każdego roku umiera prawie 7 milionów ludzi, a ponad 44 000 gatunków jest zagrożonych wyginięciem.

Autor: Michelle Meineke, Senior Writer, Forum Agenda

Tekst pochodzi z serwisu World Economic Forum i został opublikowany w oparciu o licencję Creative Commons. Przejdź do oryginalnego artykułu

/Fot: Abhishek Gaurav on StockSnap//

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.