Skip to main content

Droga rowerowa z odzyskanego plastiku

Na pierwszy rzut oka ta droga wygląda jak najzwyklejsza ścieżka rowerowa pociągnięta barwionym na czerwono asfaltem. Nic bardziej mylnego. Jej podstawowy surowiec to plastikowe odpadki.

Projekt realizowany w holenderskim Zwolle to wspólna inicjatywa inżynierów z firmy KWS, Wavin, spółki zajmującej się przetwórstwem plastiku oraz francuskiego koncernu energetycznego Total. Nie jest wylewana, ale składana z prefabrykowanych modułów. Taka technologia kilkukrotnie skróciła czas jej ułożenia, ale nie to jest najważniejsze.
Kluczowa sprawą jest, że przy produkcji segmentów nie sięgnięto po materiały produkowane w rafinerii, ale te z odzysku. Zwykłe plastikowe śmieci, jakich dużo zbiera się w mieście: butelki, kubki, opakowania, a także meble z tworzyw sztucznych. Stanowią 70 proc. surowca, ale to dopiero początek.

Niewielki odcinek ścieżki, ciągnący się przez około 25 metrów jest bowiem tylko prototypem. Pierwszym etapem w opisywanym przez nas trzy lata temu projekcie PlasticRoad, który przewiduje upowszechnienie plastikowych nawierzchni nie tylko na drogach rowerowych, ale całych ulicach.

Dlatego ścieżka w Zwolle została wyposażona w zestaw czujników, które będą kontrolowały jej trwałość, poziom zużycia oraz odporność na warunki atmosferyczne (przede wszystkim temperaturę). Niebawem w innym mieście powstanie podobny projekt. Cel jest taki, aby droga w całości składała się z odzyskanego plastiku. Pod względem surowcowym ma być niemal nieśmiertelna: jak się zużyje, można ją jeszcze raz poddać recyclingowi.

To zresztą nie jedyna zaleta. Prefabrykowane moduły są w środku puste, co zwiększa jej potencjalną funkcjonalność. Przede wszystkim środkiem można przeciągać kable potrzebne przy rozwoju infrastruktury. Zastosowanie bardziej korzystne to wpuszczenie w środek systemu grzewczego, który spowoduje, że zimą śnieg na niej sam będzie topniał. A latem te same wypustki pod drogą pomogą w gromadzeniu nadmiaru wody w czasie ulewy.

/Fot: KWS,Total, Wavin via PlasticRoad//


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.