Skip to main content

Styropian jako materiał opakowaniowy już kilka lat temu znalazł się na cenzurowanym – sięgający pięciuset lat czas rozkładu tych drobnych białych kulek bardzo mocno podkopał jego reputację. Niemniej sam karton do pakowania wrażliwych sprzętów, np. telewizorów, może nie wystarczyć, a takie pomysły jak folia bąbelkowa też nie są dobre. Stąd pomysły na nowe materiały, które mają ochronne właściwości, jak styropian, a nie są tak szkodliwe dla środowiska. Tym bardziej, że jedna trzecia odpadów komunalnych, to właśnie opakowania.

Jedno z alternatywnych rozwiązań cztery lata temu zaprezentowała para przyjaciół, Brian Powers oraz James McGoff, którzy z zespołem inżynierów opracowali nowy materiał opakowaniowy ClimaCell. Bazą są tu pianki pochodzenia naturalnego, które wypełniają papierowe arkusze różnej wielości oraz grubości. To baza, z której formuje się opakowania dostosowane do kształtu paczki i przedmiotu. ClimaCell sprawdza się zresztą nie tylko do przewożenia produktów podatnych na uszkodzenia, ale także świetnie zastępuje wszelkie opakowania termoizolacyjne, w których wozi się m.in. schłodzoną lub mrożoną żywność.

Funkcjonalność więc pozostała, ale dokonano kluczowej zmiany z ekologicznego punktu widzenia. Przede wszystkim czysty jest sam proces produkcji, który wytwarza 97 proc. mniej gazów cieplarnianych, niż emituje się go przy produkcji plastiku. Poza tym sam materiał poddawany jest łatwemu recyclingowi – twórcy ClimaCell starają się o certyfikat OCC-E, który zaświadczałby, że przetwarzanie go jest porównywalne z procesem przetwarzania kartonu.

Co istotne, TemperPack, firma którą Brian Powers i James McGoff powołali do komercjalizacji swojej technologii, jest już dużym i szybko rosnącym przedsiębiorstwem, które działa po obu stronach Atlantyku. Zatrudnia ponad 400 osób, a w zeszłym roku coraz większe upowszechnienie ClimaCell spowodowało, że o 5 mln kg spadła ilość plastikowych opakowań trafiających do śmieci.
Ekologiczne opakowania sprawdziły się więc jako model biznesowy, a teraz będą się rozwijać jeszcze szybciej – TemperPack przeprowadził kolejną rundę finansowania potrzebnego na przeskalowanie produkcji i pozyskał dodatkowe 40 mln dolarów kapitału.

/Fot: TemperPack//


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.