Skip to main content

Aż 242 milionom dzieci z 85 krajach musiało w zeszłym roku porzucić szkołę z powodów esktremalnych zjawisk klimatycznych donosi UNICEF w swoim najnowszym raporcie Learning Interrupted. Poza skrajnymi zdarzeniami takimi jak cyklony czy powodzie, przyczyną tego były także fale upałów.

Co więcej niezwykle wysoka temperatur przyniosła największą ilość absencji w szkole – dotknęła ponad 171 mln uczniów. Najtrudniejszy w tym względzie był kwiecień, kiedy to gwałtowne ocieplenie uderzyło w systemy edukacji w Bangladeszu, Kambodży, Indiach, na Filipinach oraz w Tajlandii pozbawiając możliwości nauki 118 mln dzieci. Pełna liczba uczniów, która w tym wiosennym miesiącu nie poszła do szkoły sięgnęła nieco więcej bo 123 mln, czyli ponad połowę całego rocznego wyniku. Upały dawały się we znaki, aż do lipca. Przed nimi szkoły zmagały się z lutowymi i marcowymi powodziami, a w styczniu z burzami. U schyłku lata, w sierpniu zaczął się za to sezon huraganowy, który trwał do października, ale najmocniej dał się we znaki we wrześniu. Później powróciły burze, a pogoda uspokoiła się dopiero w grudniu.

Jeśli chodzi o geografię, to najbardziej doświadczona była, zmagająca się z falami upałów, Azja. Każdy region miał przy tym swoją specyfikę:

  • w południowej Azji czyli przede wszystkim w Indiach i Kambodży możliwości nauki pozbawionych było 128 mln dzieci,
  • w Azji Południowo-Wschodniej i na wyspach Pacyfiku dotyczyło to ponad 50 mln młodych ludzi,
  • wysokie temperatury dotknęły także Amerykę Łacińską oraz Karaiby, gdzie prawie 30 mln uczniów musiało upuścić szkołę,
  • co może zaskakiwać w Zachodniej i Środkowej Afryce oraz na Bliskim Wschodzie główną przyczyną absencji były powodzie – dotknęły odpowiednio 12 i 8 mln młodych ludzi.
  • Afryka, szczególnie jej wschodnia część zmagała się także z suszami – przez nie z edukacji zrezygnowało 8 mln dzieci
  • w Europie prawie 3 mln uczniów opuściło szkołę z powodu burz.

 

„Dzieci bardziej niż dorośli są narażone na skutki kryzysów związanych z pogodą. Ich ciała są wyjątkowo wrażliwe. Nagrzewają się szybciej, pocą się mniej wydajnie i ochładzają wolniej niż dorośli. Dzieci nie mogą skoncentrować się w klasach, które nie zapewniają wytchnienia od upału, i nie mogą dostać się do szkoły, jeśli ścieżka jest zalana lub jeśli szkoły zostaną zmyte”, powiedziała Catherine Russell dyrektor wykonawczy UNICEF, która wskazała kilka kluczowych faktów pokazujących jak zmiany klimatyczne degradująco wpływają na naukę:  

  • Z powodu zagrożeń klimatycznych co najmniej 1 na 7 uczniów miało przerwę w nauce
  • Szkoły w 85 krajach zostały dotknięte zagrożeniami związanymi z klimatem, a w 23 państwach zdażyło się to kilkukrotnie.
  • W co najmniej 20 państwach ekstremalne zjawiska pogodowe doprowadziły do zamknięcia szkół w całym kraju
  • 74 procent z 242 milionów uczniów, którzy zostali zmuszeni do opuszczenia nauki, znajduje się w krajach o dochodach niskich i poniżej średnich (ich wynik Children’s Climate Risk Index (CCRI) wynosi średnio 7 na 10)
  • W 2024 roku fale upałów były największym zagrożeniem klimatycznym na świecie, zakłócając szkołę, dotykając około 171 milionów uczniów
  • We wrześniu kiedy w wielu częściach świata szkoły ponownie otwierają się, co najmniej 18 krajów zawiesiło zajęcia. Tajfun Yagi dotknął 16 milionów dzieci we wschodniej Azji i na Pacyfiku, co czyni go największym zagrożeniem tego miesiąca.
  • Jeśli chodzi o Afrykę, gdzie z powodów susz i powodzi do szkoły nie poszło 20 mln dzieci, trzeba równocześnie pamiętać, że ponad 107 milionów dzieci już wcześniej nie chodziło do szkoły.

 

 

 

Najpopularniejsze teksty

Elektrownia geotermalna

Spalinowa kontrofensywa

Mamy pełnowymiarowy kryzys wodny

Wolność dla drzew

Energia słoneczna wygra świat