Skip to main content

Problemy bezpieczeństwa samochodów elektrycznych, zwłaszcza pożarowego, są wyolbrzymione. W rzeczywistości dla pasażerów są bezpieczniejsze niż auta spalinowe, przekonuje Jingwen Hu profesor wydziału Inżynierii Mechanicznej z University of Michigan 

Opinia publiczna na temat bezpieczeństwa wypadków pojazdów elektrycznych często opiera się na kilku głośnych zdarzeniach pożarowych. Te obawy dotyczące bezpieczeństwa są prawdopodobnie nieuzasadnione, a faktyczne bezpieczeństwo pojazdów elektrycznych jest bardziej zróżnicowane. Od ponad dwudziestu lat zajmuję się badaniami nad bezpieczeństwem pojazdów, koncentrując się na biomechanice obrażeń powstałych w wyniku wypadków samochodowych. Oto moje zdanie na temat tego, jak dobrze obecna produkcja pojazdów elektrycznych chroni ludzi.

Pojazdy elektryczne i pojazdy spalinowe przechodzą te same procedury testów zderzeniowych w celu oceny ich odporności na zderzenia i ochrony pasażerów. Testy te przeprowadzane są przez National Highway Safety Administration’s New Car Assessment Program oraz the Insurance Institute for Highway Safety. W analizach tych wykorzystuje się manekiny do testów zderzeniowych reprezentujące średniej wielkości mężczyzn i małe kobiety, aby ocenić ryzyko obrażeń. Testy mogą ocenić zagrożenie pożarowe spowodowane niekontrolowaną utratą ciepła – gdy akumulatory litowo-jonowe ulegają szybkiemu, niekontrolowanemu nagrzewaniu – w pękniętych akumulatorach pojazdów elektrycznych lub nieszczelności zbiorników gazu w pojazdach spalinowych.

Kwestia wagi

Żaden z testów zderzeniowych pojazdów elektrycznych przeprowadzonych przez Insurance Institute for Highway Safety nie spowodował pożaru. Raporty z testów zderzeniowych programu New Car Assessment Program dają porównywalne wyniki. Chociaż analiza danych rzeczywistych na temat pożarów pojazdów elektrycznych jest ograniczona, wydaje się, że analiza zagrożeń pożarowych pojazdów elektrycznych w mediach i mediach społecznościowych jest przesadzona.

To, co wyróżnia bezpieczeństwo pojazdów elektrycznych, to fakt, że wyniki testów zderzeniowych, dane dotyczące obrażeń w terenie i wnioski o obrażenia od Insurance Institute for Highway Safety pokazują, że pojazdy elektryczne są lepsze od swoich odpowiedników spalinowych pod względem ochrony pasażerów. Ta przewaga pojazdów elektrycznych sprowadza się do połączenia fizyki i najnowocześniejszych technologii.

Dzięki mocnym akumulatorom umieszczonym u podstawy samochodu, pojazdy elektryczne mają zwykle znacznie większą masę i mają niższy środek ciężkości niż pojazdy konwencjonalne. Taka konfiguracja drastycznie zmniejsza prawdopodobieństwo wypadków typu roll-up, które powodują dużą liczbę ofiar śmiertelnych. Co więcej, dynamika zderzenia wskazuje, że w zderzeniu dwóch pojazdów cięższy ma wyraźną przewagę, ponieważ nie zwalnia tak gwałtownie, co jest czynnikiem silnie powiązanym z ryzykiem obrażeń pasażerów.

Problem kompatybilności zderzeniowej

Jeśli chodzi o technologię, większość pojazdów elektrycznych to nowsze modele wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, od zaawansowanych materiałów pochłaniających energię po najnowocześniejsze systemy zapobiegania zderzeniom i ulepszone konfiguracje pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych. Cechy te wspólnie zwiększają ochronę pasażerów. Testy zderzeniowe przeprowadzone przez Insurance Institute for Highway Safety pokazują, że większość pojazdów elektrycznych jest stosunkowo bezpieczna dla pasażerów.

 

Chociaż nieodłączna waga pojazdów elektrycznych zapewnia naturalną przewagę w zakresie ochrony pasażerów, oznacza to również, że inne pojazdy ponoszą ciężar pochłaniania większej ilości energii zderzenia z cięższymi pojazdami elektrycznymi. Dylemat ten ma kluczowe znaczenie dla koncepcji „kompatybilności zderzeniowej”, dobrze ugruntowanej dziedziny badań nad bezpieczeństwem. Rozważmy scenariusz, w którym mały sedan zderza się z ciężką ciężarówką. Pasażerowie sedana zawsze są narażeni na większe ryzyko obrażeń. Badania zgodności zderzeniowej mierzą „agresywność” pojazdu na podstawie poziomu szkód wyrządzonych innym pojazdom, a cięższe modele prawie zawsze są uważane za bardziej agresywne.

Lepsze technologie, większe bezpieczeństwo

Ponadto zwiększona energia związana z uderzeniami cięższych pojazdów elektrycznych, zwłaszcza elektrycznych pickupów, stwarza poważne wyzwania dla poręczy drogowych. Co więcej, pojazdy elektryczne – szczególnie te, które działają cicho przy niskich prędkościach – stwarzają zwiększone ryzyko dla pieszych, rowerzystów i innych osób, które mogą nie usłyszeć zbliżających się pojazdów elektrycznych. Chociaż pojazdy elektryczne zapewniają poprawę bezpieczeństwa ich pasażerów, niezwykle ważne jest, aby rozpoznać problemy związane z bezpieczeństwem, jakie stwarzają dla innych uczestników ruchu, i stawić im czoła.

Wierzę, że postęp technologiczny będzie głównym katalizatorem przezwyciężania przeszkód w zakresie bezpieczeństwa, przed którymi stoją pojazdy elektryczne. Lekkie materiały, wydajniejsze technologie wykrywania i algorytmy bezpieczeństwa, ulepszone pasy bezpieczeństwa i lepsze poduszki powietrzne odegrają kluczową rolę w stawianiu czoła tym wyzwaniom. Co więcej, ścisłe powiązanie pojazdów elektrycznych z szybko rozwijającymi się możliwościami obliczeniowymi prawdopodobnie będzie sprzyjać rozwojowi nowych technologii bezpieczeństwa.

Jingwen Hu, profesor wydziału Inżynierii Mechanicznej z University of Michigan

Artykuł pochodzi z serwisu The Conversation i został opublikowany w oparciu o licencję Creative Commons. Przejdź do oryginalnego artykułu

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Miasta zielone – śródmiejskie farmy

4 firmy, które wyławiają CO2 z oceanu

Kiedy przyjdzie kolej na wodór

Energetyka wiatrowa wkracza do miast