Kiedy dekadę temu powstawał projekt Miasto2077, a potem serwis Green is Good, celem było upowszechnianie wiedzy na temat zrównoważonej wersji świata i tego, w którym kierunku świat może się rozwijać. Autorzy zadawali pytania i gromadzili wiele ciekawych, choć nie zawsze optymistycznych odpowiedzi. Zwieńczeniem pracy był GreenBook, którego pierwsza edycja została opublikowana zeszłym roku. Raport pobrało ponad 100 tysięcy osób. Dzisiaj premierę ma GreenBook2024. To 443 strony prezentujące kilka bardzo wyraźnych trendów oraz wiele konkretnych, biznesowych przykładów. Autorzy podzielili raport na kilka rozdziałów: zielona transformacja, powietrze, ziemia i woda, energia, podróże, budowanie, miejsce do życia, jedzenie, konsumenci, użytkownicy oraz zero waste.
Jakie wnioski płyną z tegorocznego raportu? Jeśli nie zmniejszymy emisji w ciągu pięciu lat, wyprodukujemy tyle CO2, że nie da się zrealizować porozumienia paryskiego i do 2050 roku powstrzymać globalnego ocieplenia o mniej niż 1,5 st. C. Jest jednak spora szansa, że nie przekroczymy 2 st. C. Do tej pory było przekonanie, że wzrost temperatury dotyczy krajów równikowych, a okazuje się, że Europa jest jednym z najbardziej narażonych kontynentów. Mamy inflację klimatyczną, produkty zaczynają drożeć, bo nękają nas klęski nieurodzaju. Przykładem jest oliwa i Hiszpania, jej największy producent. Czwarty rok suszy oznacza spadek produkcji o połowę i dwukrotny wzrost ceny. A trzeba pamiętać, że 2023 był najgorętszym rokiem od 125 tys. lat – takie szacunki przedstawili naukowcy z Copernicus Climate Change Service, bazując na danych Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC).
– Koło globalnego ocieplenia się zamyka. Produkcja energii z węgla wzrosła w wyniku spadku wytwarzania jej w elektrowniach wodnych. Te z kolei nie mogły pracować wydajnie z powodu suszy, jaka nękała ziemię w 2023 roku – mówi Filip Kowalik, twórca Miasto2077 i współautor GreenBooka.
Z roku na rok przepaść między tym, co się osiąga, a tym, co jest wymagane, rośnie. Niedociągnięcia mamy w większości obszarów, co widać w zestawie wskaźników przejścia energetycznego przygotowanych przez ekspertów IRENA. Pomimo przeciwnych wiatrów istnieją jednak oznaki przyspieszenia w przejściach na czystą energię. Trendy wdrożeniowe dla energii słonecznej PV, pojazdów elektrycznych, akumulatorów i pomp ciepła są zachęcające, a ogólna równowaga inwestycji przesuwa się w kierunku czystej energii.
Zieloną transformację zwykle opisuje się w makroskali. Jak ograniczamy spalanie węgla, produkujemy coraz więcej energii ze słońca czy elektryfikujemy transport oraz ogrzewanie. Ostatecznie zawsze jest to gra dużych liczb: gigawatów, eksadżuli i zmian procentowych. Wszystko dość abstrakcyjne.
– W biznesie mamy jednak możliwość obserwowania tego samego zjawiska, tyle że w mikroskali. Firmy na własnej skórze pokazują, jak te wszystkie megatrendy wdraża się w codziennym życiu biznesowym. Dlatego siłą GreenBooka są konkretne historie polskich przedsiębiorców – mówi Filip Kowalik.
Przez wiele lat polityka koncentrowała się na mobilizacji prywatnego kapitału. Tymczasem Międzynarodowa Agencja Energii Odnawialnej (IRENA) zwraca uwagę, że finansowanie publiczne jest pilnie potrzebne m.in. do inwestowania w podstawową infrastrukturę energetyczną w krajach rozwijających się.
Premierze GreenBooka towarzyszyła konferencja, podczas której licznie zgromadzeni goście – właściciele oraz prezesi największych polskich firm, przedstawiciele banków i funduszy inwestycyjnych – dowiedzieli się, co w kontekście zielonej transformacji już zostało zrealizowane i jakie wyzwania stoją także przed bohaterami opublikowanych w GreenBooku tekstów. Podczas konferencji odbyły się trzy panele dyskusyjne. W pierwszym z nich – Zielone technologie jako impuls dla gospodarki i giełdy – udział wzięli Jacek Leonkiewicz prezes TDJ (Grenevia), Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie, Krzysztof Zdziarski, prezes Pesa.
– Rynek finansowy ma ogromny wpływ na rozwój celów zrównoważonego rozwoju. Mamy wpływ na to, z jakimi partnerami współpracujemy, do czego ich zachęcamy, no a przede wszystkim, co finansujemy. Klienci zarówno instytucjonalni, jak i ostateczni bardzo mocno zwracają uwagę czy inwestycje są nakierowane na wspieranie celów zrównoważonego rozwoju – stwierdziła Aleksandra Agatowska.
– Będąc świadomym oczekiwań rynku, pracę nad naszą transformacją zaczęliśmy już kilka lata temu. Mamy za sobą prace badawcze i prototypowe i teraz już produkujemy zielone pojazdy. Wersja z napędem wodorowym to jest to, na co dzisiaj czekamy. My dzisiaj jesteśmy już na etapie przygotowania produkcji seryjnej i na przestrzeni najbliższych dwóch lat kolej na wodór będzie jeździła po szynach polskich i europejskich – dodał Krzysztof Zdziarski.
W drugim panelu, poświęconym tematowi efektywnego wykorzystania KPO i przyspieszenia green transition w polskich warunkach dyskutowali Wiesław Podraza właściciel UOS Drilling, Łukasz Jasiński, prezes PS Green Investments i doradca zarządu Cognor, Ryszard Hermanowski, dyrektor zarządzający Haitong oraz Izabela Van den Bossche z Rud Pedersen.
– Ciepło geotermane jest jedynym źródłem zielonej energii, które pracuje 24 godziny na dobę 360 dni w roku. W ciągu kilkunastu lat możemy wyprzeć węgiel w tak zwanym ciepłownictwie systemowym. Mówimy o całkowitej eliminacji w ciągu roku ok. 5 milionów ton węgla, ponad 10 milionów ton CO2, 25 tysięcy ton tlenków siarki. Uczyni to z Polski zieloną oazę na tle Europy – mówi Wiesław Podraza.
Trzecia sesja o tym, jak robić cleantechowe innowacje na europejską skalę była dynamiczną dyskusją pomiędzy Przemysławem Krychem, założycielem zarządzającej inwestycjami typu private equity Cornerstone Investment Management, Lechem Kaniukiem, seryjnym start-uperem (Sunroof, iTaxi, Delivery Hero), Stanisławem Knaflewskim, twórcą Altamiry, funduszu deep tech inwestującego w odkrycia naukowe oraz Adamem Kalkusińskim z CC Group.
– Większą satysfakcją niż po prostu tworzenie biznesu, jest budowanie innowacji z pozytywnym wpływem na środowisko. Dachy solarne to zabezpieczenie energetycznej przyszłości, a do tego inwestycja, która zwraca się na przestrzeni sześciu lat – mówi Lech Kaniuk.
Partnerami tegorocznego raportu są: Inpost, Amplus, PZU, Marma Polskie Folie, Marvipol, Ergo Hestia, Maspex, GTerm Energy, Grenevia, Impact, LPP, PressGlass, INVE, Cognor, Pesa, Polmlek, PST, UOS Drilling, Haitong.
Jeszcze nie dodano komentarza!