Skip to main content

Podwodny garaż rowerowy w Amsterdamie to infrastruktura rowerowa na najwyższym poziomie. Stolica Holandii wydała 65 milionów dolarów na stworzenie parkingu, który może pomieścić 7000 rowerów. Nie jest to może największy garaż rowerowy w kraju. Ale ma bardzo wyjątkową cechę: znajduje się całkowicie pod wodą.

Holandia jest świetnie znana na całym świecie z swojej doskonałej infrastruktury rowerowej i zamiłowania jej mieszkańców do stawiania roweru ponad samochodem. Tylko w Amsterdamie rowerów jest trzy razy więcej niż samochodów. Ale otwarcie w ostatnich dniach stycznia nowego garażu rowerowego zlokalizowanego pod wodą, prawdopodobnie przenosi holenderską obsesję na punkcie rowerów na nowy poziom. Garaż jest częścią szerszej przebudowy wielkiej, ale niezwykle ruchliwej przestrzeni przed Amsterdam Centraal, głównym dworcem kolejowym w mieście.  Ta rozległa przestrzeń przylegająca do miejskiego portu jest remontowana od 2017 roku. dla pieszych i rowerzystów, a niektóre drogi zostały oczyszczone, aby zapewnić więcej miejsca na charakterystyczną cechę terenu: wodę. I to właśnie lokalizacja garażu – w tak centralnym i ruchliwym punkcie miasta – sprawiła, że jedyna przestrzenią do zagospodarowania została była woda. 

Przed rozpoczęciem budowy inżynierowie musieli zatamować wejścia do basenu z portu w Amsterdamie i wypompować odgrodzony obszar do sucha. Warstwy piasku zostały pogłębione, zanim krawędzie basenu zostały wzmocnione betonowymi ścianami. Następnie podłoga garażu została ułożona i obsadzona labiryntem kolumn, przetransportowanych na miejsce barką, aby podeprzeć dach, zanim woda będzie mogła ponownie napełnić basen, całkowicie zalewając zatopiony parking. Włożenie tyle wysiłku i pieniędzy w garaż dla rowerów może wydawać się niewiarygodne według międzynarodowych standardów, ale nie w Holandii.

Duże podziemne garaże rowerowe na stacjach tranzytowych są coraz powszechniejsze w całym kraju. Największy – o pojemności ponad 12 000 jednośladów – znajduje się w Utrechcie, czwartym co do wielkości mieście w kraju. Udogodnienia takie jak to rozprzestrzeniły się na cały kraj, ponieważ holenderskie miasta skupiają się na kluczowej kwestii potrzebnej do zwiększenia liczby podróży rowerem: rozszerzeniu możliwości przyjaznego dla klimatu podróżowania bez samochodu poprzez jak najpłynniejsze połączenie między infrastrukturą rowerową a tranzytem kolejowym.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Mocno zbiedniejmy przez zmiany klimatyczne

Milion drzew wyrasta pod Paryżem

Wojny to dodatkowe 5,5 proc. emisji CO2

Samogaszące się akumulatory

Uprawy oszczędzające wodę