Skip to main content

Nie chodzi jednak o superszybką kolejkę Elona Muska, ale konkurencyjny projekt Virgin Hyperloop, sygnowany przez Richarda Bransona. Na razie to tylko testy, a sam przejazd trwał zaledwie 6,25 sekundy, niemniej to naprawdę ważny krok na drodze do dopuszczenia jej do użytku publicznego gdzieś na przełomie lat 2025/2026.

Pierwszy testowy odcinek zbudowany pod Las Vegas ma pół kilometra długości, więc trudno się w nim nawet porządnie rozpędzić. Stąd – nomen omen – „dziewiczy” kurs odbył się z prędkością sięgającą 172 km/h, czyli znacznie poniżej planowanej, docelowej prędkości maksymalnej, która ma wynosić 800 km/h. Przeciążenia i tak były jednak trzykrotnie większe niż w samolocie. W próbnym przejeździe brały udział dwie osoby, docelowo wagonik ma jednak zabierać 25 – 30 pasażerów.

Główny powód testów, które odbyły się na początku listopada, to kontrola bezpieczeństwa nowego środka transportu, który pozwoli na uruchomienie następnej tury zdobywania finansowania na rozwój projektu. Kolejnym krokiem milowym ma być znacznie większy tor testowy, który Virign Hyperloop chce zbudować w zachodniej Virginii. Jeśli wszystko pójdzie dobrze i nowy pociąg uzyska certyfikat, za 5 – 6 lat pierwszy rejsowy przejazd superszybką, magnetyczną kolejką ma się odbyć jeszcze w tej dekadzie.

Virgin Hyperloop nie jest jednak jedynym projektem rozwijającym tę technologię. Sam Elon Musk i jego firma Boring Company obecnie skupia się raczej na rozwoju podziemnych, podmiejskich tuneli z wagonikami, które mają przewozić samochody, tak aby unikały korków. Inny kalifornijski projekt Hyperloop Transportation Technologies poza USA swoje testowe tory buduje też w Tuluzie, Abu Dhabi i Hamburgu, gdzie mają służyć to przewozu towarów z tutejszego portu. Obiecujące są jeszcze prace kanadyjskiego TransPod oraz hiszpańskiego Zelerosa.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Miasta zielone – śródmiejskie farmy

4 firmy, które wyławiają CO2 z oceanu

Kiedy przyjdzie kolej na wodór

Energetyka wiatrowa wkracza do miast