Skip to main content

Temat bezpieczeństwa na torach jest w Polsce szczególnie aktualny. Nasze przejazdy kolejowe należą do najniebezpieczniejszych w Europie. Ciekawa może być więc informacja o tym, że brytyjscy inżynierowie ruchu stworzyli wyjątkowo szczelny i bezpieczny system zarządzania szlabanami.

Zazwyczaj za przekazywanie informacji odpowiada dyżurny ruchu, który wysyła pociąg w trasę. Trafiają one do dróżników oraz automatycznie zamykanych szlabanów. Na Uniwersytecie Huddersfield opracowano jednak specjalny czujnik, który wykrywa przejeżdżający nad nim pociąg i bezprzewodowo informację wysyła dalej. Sensory działają w sieci, dlatego nawet jeśli jeden z nich się popsuje, informacja obejdzie go i trafi do następnego. Tak czy owak dotrze na przejazd kolejowy.

Czujniki mają przy tym własne niezależne zasilanie. Mocy dostarczają im same pociągi wprawiające szyny w drgania – czujniki tę energię przekształcają w prąd. Poza ostrzeganiem przed nadjeżdżającym pociągiem sensory mają też informować o uszkodzeniach torowiska.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.