Skip to main content

/Fot: Ebay//
Od czasu kiedy powstały domy towarowe sprzedaż ubrań niewiele się zmieniła – z wieszaka, do przymierzalni, a tam przed lustrem podejmuje się już ostateczne decyzje. Ebay do spółki z projektantką mody Rebbecą Minkoff postanowili to zmienić. Pracują nad projektem inteligentnych przymierzalni. Ich garderoby wyposażone są w dotykowe lustra, które posiadają czujniki ruchu kinect, kamery i zaawansowany system śledzenia klienta – jakie ubrania wnosi do przebieralni, jakie dodatki może dobrać, czy w tym sklepie aktualnie jest wybrany kolor i rozmiar ubrania. “Eksperymentujemy z tą technologie, aby umożliwić działanie sklepu w sklepie” zapowiada Steve Yankovich odpowiedzialny w Ebay za nowe przedsięwzięcia.

Ogólny cel to stworzenie sklepu, który będzie naśladować stronę internetową, czy też aplikację mobilną, a przy okazji wykorzysta wszelkie dobrodziejstwa fizycznego kontaktu z klientem. Pierwszą rzecz jaką po wejściu zobaczy klient jest duży ekran dotykowy który zaoferuje mu bezpłatne napoje np. kawę, herbatę czy wodę. Następnie ekran poprosi go o podanie numeru telefonu, który jako podpis cyfrowy, śledzi klienta w całym sklepie. Podczas kiedy będzie wybierać z elektronicznego katalogu ubrania do przymierzenia, dzięki aplikacji mobilnej pracownik będzie miał dostęp do informacji z jego ściany dotykowej. Wybrane rzeczy przyniesie do przymierzalni. Tutaj klient staje przed dwa razy większym dotykowym lustrem, gdzie komputer automatycznie tworzy wykaz odzieży, która została mu tam dostarczona. Teraz można ustalić oświetlenia, dobrać dodatki, a jeśli coś nie pasuje sprawdzić czy dostępny jest inny koloru i rozmiaru. Zakupy dodaje się do swojego ‘koszyka’ online, a rzeczy które nie pasują zostawia się w wewnątrz garderoby. Na podstawie wcześniej pobranych danych od klienta, sklep wysyła na jego maila informacje na temat dostępności ubrań w danym sklepie albo oferuje ponowną sprzedaż rzeczy pozostawionych w przymierzalni. „Chcemy zerwać z anonimowym procesem zakupowym. Nasi klienci to przede wszystkim kobiety, które jednak niekoniecznie chcą wchodzić w interakcje z ludźmi” mówi Uri Minkoff, brat projektantki, współzałożyciel i dyrektor generalny jej marki.

Pierwszy sklep z nowymi przymierzalniami został otwarty w Nowym Jorku, następne lokalizacje to San Francisco, a do końca roku także Los Angeles i Tokio. Chociaż technologia inteligentnych sklepów jest już wykorzystywana, to jeszcze długa droga, zanim trafi do sklepów takich gigantów modowych jak Zara czy Marks&Spencer. Proces modernizacji infrastruktury i integracji e-commerce jest długi i kosztowny. Co więcej, wielu klientów może mieć obawy dotyczące ich prywatności i zachowania anonimowości w przymierzalni gdzie umieszczone są kamery. Ze swej strony Minkoff i Ebay chcą wdrożyć w życie wszechobecną technikę śledzenia i cookiesy, które stały się nie odłączną częścią e-commerce.