Skip to main content

Kiedy autokary pojadą z prądem

Tekst pochodzi z raportu Greenbook 2023

Głównymi trudnościami w elektryfikacji autobusów międzymiastowych  są duże odległości (wymagające cięższego i droższego akumulatora lub droższego ogniwa paliwowego), ograniczona dostępność pojazdów i brak infrastruktury. Ponadto rządy prawie nie poświęcały temu uwagi ani nie prowadziły polityki w kierunku elektryfikacji autobusów międzymiastowych.

Ma to sens o tyle, że stanowi niski odsetek całkowitych emisji i nie jest tak łatwe do dekarbonizacji jak niektóre inne obszary. Poza tym zanieczyszczenie powietrza jest większym problemem w miastach niż na trasach międzymiastowych ze względu na większą koncentrację ludzi. Jeszcze jeden powód, dla którego sensowne jest skupienie się najpierw na autobusach miejskich w celu elektryfikacji.

Ograniczenia techniczne sprawiają, że elektryfikacja możliwa jest przede wszystkim na krótkich trasach. Tak jest np. pomiędzy szkockimi Dundee i Edynburgiem oddalonymi od siebie o 60-65 mil, oraz Santiago i Rancagua w Chile, które dzieli tylko 55 mil. W obu przypadkach autobusy wykonują podróż powrotną bez ładowania, umożliwiając obsługę z centralnego węzła i akumulatora o podobnej wielkości, jak w autobusie miejskim. Te autobusy, zostały dostarczone przez chińskich dostawców, odpowiednio Yutong i King Long. Podaż takich autobusów na Zachodzie jest bardzo ograniczona.

Z wywiadów jaki Interact Analysis przeprowadził z producentami OEM autobusów wynika, że w krótkim okresie zobaczymy bardzo niewielką poprawę perspektyw podaży lub popytu na autobusy międzymiastowe. Przewiduje się, że autobusy międzymiastowe będą ostatnim typem pojazdu drogowego, który w pełni zdekarbonizuje. Według Interact Analysis elektryczne układy napędowe z akumulatorami do 2030 roku osiągną wskaźnik penetracji rynku autobusów międzymiastowych na poziomie 16,3 proc..

/Fot: King Long//

 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Akumulatory lepsze pod każdym względem

Domy pod termoforem

AI mocno odciska swój ślad węglowy

Rok za rokiem świat bije rekord ciepła

Upały przyspieszają starzenie

Solarny skuter