Skip to main content

Pomysł Barcelony na stworzenie kwartałów ulic gdzie piesi dominują nad samochodami zyskuje na popularności. Teraz chce go wdrażać Stuttgart, a wcześniej tym projektem zachwycili się Amerykanie i chcą go wdrażać m.in. w Seattle.

Dla przypomnienia, te tzw. super-kwartały czyli hiszpańskie superilles to element przyjętego w 2014 roku Urban Mobility Plan, który ma przywrócić miasto pieszym. To pomysł, aby niemal połowę ulic w centrum miasta wyłączyć z ruchu samochodowego.
Katalończycy typują układ ośmiu krzyżujących się ze sobą dróg, tworzących właśnie super-kwartały. W ten sposób powstaje podział funkcjonalny: cztery zewnętrzne ulice opasujące kwartał wezmą na siebie ciężar przepuszczania aut, a cztery wewnętrzne utworzą wewnętrzny układ komunikacyjny dedykowany głównie pieszym

Teraz podobny projekt chce wdrożyć w życie  Stuttgart, którego samorząd na początku  kwietnia samorząd podjął decyzję o utworzeniu trzech super-kwartałów. Jest to element planu zrównoważonego rozwoju miasta obejmującego w sumie, aż 200 działań. Chodzi przede szereg aktywności skupiających się na uspokojeniu ruchu i zaoferowaniu ludziom bardziej atrakcyjnych możliwości poruszania się po mieście bez użycia samochodu osobowego.

Kluczowa jest sieć

W przypadku Stuttgartu wyzwanie jest o tyle duże, że miasto nie ma tak uproszczonej struktury jak Barcelona, w której dominuje sieć krzyżujących się ze sobą ulic. Niemieckie miasto znajduje się w dolinie, a otaczające ją wzgórza wpływają na kształt tkanki miejskiej. Jak widać na mapie, lokalnie, bliżej centrum są jednak przestrzenie z równym, prostopadłym układem ulic.  

Władze miasta już w październiku 2021 roku z okazji Tygodnia Mobilności organizowały pilotażowe, tymczasowe superkwartały obejmując rejon ulic Augustenstrasse i Wanderbaumallee. Reakcje były mieszane, niemniej nie zniechęciły miasta do przeprowadzenia trwałych zmian. Warto przy tym nadmienić, że projekt superilles rozwija się także w Barcelonie. W 2021 roku Alkad Barcelony, Ada Colau ogłosiła dalej idącą modyfikację całego planu zakładającą, że superkwartały będą jeszcze większe. Dotychczas obejmowały zazwyczaj sześć krzyżujących się ze sobą ulic, a teraz mowa o swoistych super-superkwartał obejmujący aż 21 skrzyżowań.

 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Elektrownia geotermalna

Spalinowa kontrofensywa

Mamy pełnowymiarowy kryzys wodny

Wolność dla drzew

Energia słoneczna wygra świat