Rail Baltic to kolejowy korytarz, który ma zbliżyć republiki nadbałtyckie do środka Europy. Wszystko z prędkością 160 km/h. Warszawa ma być punktem startu, a trasa będzie prowadzić m.in. przez litewskie Kowno, łotewską Rygę, aż do stolicy Estonii. I właśnie tam ma powstać jeden z najnowocześniejszych dworców Europy.
Pierwszy odcinek od granicy z Polską do Kowna został zmodernizowany już kilka lat temu. Po naszej stronie trwa modernizacja linii Warszawa-Białystok (ma zakończyć się w 2021 roku), w przyszłym roku zaczną się prace na odcinku Białystok-Ełk (potrwają do 2023 roku), a na lata 2022-2025 zaplanowano przebudowę linii kolejowej ciągnącej się z Ełku do granicy. Nad swoimi częściami bałtyckiego szlaku kolejowego pracują jednak wszystkie kraje uczestniczące w przedsięwzięciu. Sprawę bardzo prestiżowo potraktowali Estończycy, którzy właśnie zakończyli konkurs na projekt dworca kolejowego. Stanie się on jednym z nowoczesnych symboli miasta.
Do rywalizacji stanęli najpoważniejsi gracze, a zwycięzcą zostało topowe biuro Zaha Hadid Architects. Co podkreślano od początku, zastosowanie konstrukcji modułowej i rozwiązań zwiększających efektywność energetyczną zapewnią dworcowi ekologiczny certyfikat BREEAM.
Na poziomie użytkowym liczyć się będzie jednak przede wszystkim intermodalności tego transportowego hubu. Nie jest położony w centrum, ale na obrzeżach miasta, niemniej dotrą tu pociągi ze śródmieścia, podobnie jak tramwaje i autobusy. Usytowanie dworca w położonej nieco na uboczu dzielnicy Ülemiste nie było jednak przypadkowe – dzięki temu stacja sąsiaduje z rozciągającym się tu portem lotniczym. Przez co integruje właściwie wszystkie środki transportu, bo miejska kolej połączy ją też z portem skąd ruszają promy do Helsinek położonych po drugiej stronie Zatoki Fińskiej (biuro Zaha Hadid Architects opracowało też masterplan dla przebudowy tallińskiego portu).
Jak to zwykle bywa z projektami następców Zahy Hadid, dużo w nim nowoczesności, wyciągniętych przejść i dachów, które nadadzą dworcowi dynamiki (rozciągły charakter stacji kolejowej bardzo temu sprzyja, co sama Zaha Hadid pokazała przy projekcie wiedeńskiego Hautbanhof). Należy przy tym podkreślić, że obiekty zostały zaprojektowane tak, aby wpuszczać do środka możliwie dużo światła słonecznego. Dzięki temu w ciągu dnia to sztuczne będzie odgrywało marginalną rolę.
Nowy dworzec ma być swoistym zwieńczeniem Rail Baltic i będzie oddany do użytku w 2026 r. kiedy już wszystkie odcinki kolejowe zostaną zmodernizowane.
/Fot: Zaha Hadid Architects//
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Jeszcze nie dodano komentarza!