High Line to najbardziej znany park, który powstał na nieużywanej estakadzie kolejowej, przebiegającej ponad 22 przecznicami Nowego Jorku ponad dekadę temu. Co roku oderwania od zgiełku miasta szuka w nim ponad 8 mln osób. Ale co ważniejsze manhattański park stał się inspiracją dla wielu innych projektów na świecie, zgrabnie łącząc ze sobą w mieście, to co stare i od dawna omijane, z nowym i zielonym. Kolejnym miastem, które zaoferuje swoim mieszkańcom zielony miejski koncept, oparty na idei High Line jest Londyn.
Park Camden Highline, który otrzymał pozwolenie na budowę w styczniu tego roku, będzie ściśle przylegał do szablonu ustalonego przez nowojorskiego imiennika: ogród i i biegnąca pośród niego szeroka zielona aleja, ciągnąca się wzdłuż nieużywanych torów kolejowych Camden Highline i słynny park na Manhattanie wiąże coś więcej niż tylko inspiracja. Oba projekty realizuje ta sama firma architektoniczna: James Corner Field Operations.
Nieużywane tory, które staną się bazą dla Camden Highline przez większą część swojej trasy biegną wzdłuż innych torów, używanych przez londyńską sieci kolei naziemnej. I to ma być dodatkowy bonus. Bo nowy pas zieleni porastający do tej pory bezdrzewną okolicę, pomoże stłumić hałas pociągów i zapewnić mieszkańcom większą prywatność wzdłuż odcinka torów. W niektórych miejscach domy w tamtej okolicy stoją tak blisko linii kolejowej, że pasażerowie mknących tam pociągów mogą nieomal zajrzeć do sypialni na piętrze. Na torach będzie też wystarczająco dużo miejsca aby znalazł się tam plac zabaw dla dzieci, sala lekcyjna na świeżym powietrzu oraz “ogródki działkowe”.
Pierwszy odcinek 1,5 kilometrowej trasy ma kosztować 14,5 miliona funtów i ma być gotowy w 2025 roku. Zlokalizowany jest w mniej popularnym miejscu niż West Side na Manhattanie i powstanie 16 lat później, przez co twórcy liczą, że projekt nie będzie tak krytykowany, jak High Line przed i po swoim powstaniu. Liczą też, że stanie się katalizatorem zmian w sąsiedztwie. Park będzie przebiegał przez obszary, które niedawno zostały zaadaptowane na nowe miejskie cele albo w niedługim czasie zostaną przebudowane. Łącząc stację King’s Cross i St Pancras z ruchliwą dzielnicą handlową Camden Town, park mógłby stać się oazą spokoju między dwoma głównymi ośrodkami hałasu i gwaru. Pod warunkiem, że nie stanie się zbyt popularny.
Jeszcze nie dodano komentarza!