Skip to main content

Dotychczas działalność deweloperów stawiających biurowce najbardziej kojarzyła się z tworzeniem monokulturowych parków biurowych. Wśród nich największym wykwitem jest warszawski Służewiec Przemysłowy. Społeczeństwo się jednak bogaci, jego potrzeby sublimują i deweloperzy to wyczuwają. Dlatego nowe, stołeczne zagłębie biurowe na tzw. Bliskiej Woli tworzą już całkiem inaczej, w bardziej nowoczesny stylu i bardziej dla ludzi. Wiedzą, że tutaj pracownicy nie będą przybywać bo muszą, ale bardziej bo chcą. Wysokie czynsze predestynują zamożniejsze firmy, którym bardziej zależy na kadrach. Są nawet tacy najemcy, którzy uznali, że lepiej przeprowadzić się tutaj zamiast dawać podwyżkę, bo wyjdzie taniej, a pracownicy są bardziej zadowoleni.

Dlatego ulica Towarowa nie będzie przypominać Wołoskiej, chociaż dziś są do siebie bardzo podobne (jako arterie w rejonach postprzemysłowych). Pierwszą jaskółką było już stworzenie całkiem nowego miejskiego placu Europejskiego, który rozciąga się u stóp wieży Warsaw Spire. Aby teren wyglądał przyjaźnie dla ludzi deweloper nie tylko wprowadził szemrzące fontanny, ale nawet zasadził całkiem dorosłe drzewa, które w lato dadzą trochę cienia. Wszystko ma być otoczone przez knajpki i kafejki.

Na większą skalę tutejsi inwestorzy chcą się zaangażować w przebudowę całej ulicy Towarowej, która będzie główną arterią i wizytówką całego rejonu. Pod hasłem Nowa Towarowa zbudowali koalicję z takimi instytucjami jak Wolskie Centrum Kultury, Fundacja Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, Muzeum Woli, Muzeum Powstania Warszawskiego oraz warszawskim Stowarzyszeniem Architektów Polskich i wspólnie poszli do ratusza z wnioskiem o rozpoczęcie dyskusji na temat nowego oblicza tej części miasta.
Pierwszym namacalnym efektem były warsztaty projektowe i zaprezentowanie koncepcji zagospodarowania Towarowej, które pracownie architektoniczne zaprezentowały w Muzeum Powstania Warszawskiego. Kwestią zasadniczą było co zrobią z ulicą, która ma po trzy pasy ruchu w każdą stronę.

Koncepcji było sześć, ale ostatecznym celem warsztatów jest opracowanie czterech Programów przemian otoczenia ulicy Towarowej:

+48 Grupa Projektowa

+48 Grupa Projektowa to zespół (Tomasz Duda, Karol Miklaszewski, Karol Szparkowski, Krzysztof Pasternak) który poszedł najdalej w przebudowie samych pasów ruchu. Ich Liniowa Dzielnica Biurowa zakłada pozostawienie tylko jednej ulicy po wschodniej stronie torów (tej od strony śródmieści). Po drugiej powstałby bulwar, a do kompletu trzy parki.

Mycielski Architecture & Urbanism

Nie wiele mniej radykalny jest Mycielski Architecture & Urbanism (Daniel Piotrowski, Maciej Mycielski, Ewa Trocha, Jan Jakiel, Łukasz Oleszczuk, Tomasz Czerniak), który zaproponował aby o Towarowej przestać myśleć jako o arterii, ale raczej bulwaru. Dlatego projekt zwężonej z obu stron ulic przedstawili pod hasłem: Towarowa Boulevard, czyli od „Szerzej! Szybciej!” do wielkomiejskiej alei.

Cztery Pory Woli

Zespół Cztery Pory Woli (Tomasz Bojęć, Przemysław Chimczak, Paweł Jaworski, Maciej Warot) poszedł najszerzej w tworzeniu koncepcji zagospodarowania przestrzeni. Nie ograniczył się bowiem do ul. Towarowej, ale dużego obszaru pomiędzy torami, a ul. Chłodną – od ul. Przyokopowej na zachodzie, aż po ul. Miedzianą i Żelazną na wschodzie. Towarowa ma pozostać mocno zazielenioną arterią komunikacyjną z ciągiem pieszym i rowerowym, ale ruch ma być znacząco uspokojony na otaczających ją ulicach.


Katedra Sztuki Krajobrazu SGGW

Także architekci z SGGW (Beata Gawryszewska, Joanna Kowalewska, Izabela Myszka-Stąpór, Kinga Rybak-Niedziółka, Ryszard Nejman, Anna Wilczyńska, Ewa Zielińska) postrzegają Towarową jako arterię metropolitalną – z trambuspasem i ekranami w parterach budynków z wyświetlanymi widokami dawnej i współczesnej Woli – a sąsiednim ulicom przypisują rolę przestrzeni publicznej. Zielonej, gdzie priorytet mają piesi.

Wola Rozwoju

Pracownia Wola Rozwoju (Zuzanna Bogucka, Krzysztof Martyniak, Monika Pękalska, Magdalena Wrzesień) bardzo duży nacisk kładzie na rozwój przestrzeni zielonej – np. wprowadzenie ogrodów deszczowych – oraz różnorodnych udogodnień w przestrzeni publicznej, takich jak tarasy widokowe na wysokościowcach, czy też punkt informacyjny o Warszawie.


BudCud i Fundacja Salony

Grupa BudCud i Fundacja Salony (Mateusz Adamczyk, Marta Gendera, Agata Woźniczka) zaproponowała coś w rodzaju zestawu „miejskich mebli”, którymi można by urządzić okolicę. Jest to koncept tymczasowego miasta, które nazwali Park Laboratorium – przestrzeni publicznej, którą organizuje się przy użyciu zprezentowanych obiektów. W ten sposób można tworzyć stałe i czasowe miejsca spotkań, relaksu, parki, place zabaw etc.

Władze miasto z pewnym dystansem podeszły do większość zaproponowanych rozwiązań. Dotychczas Towarową traktują raczej jako arterię komunikacyjną, element Obwodnicy Śródmieścia, gdzie miały stanąć dodatkowe estakady. Jako alternatywę traktują oddaloną o parę kilometrów al. Prymasa Tysiąclecia, co zresztą proponują też niektórzy z projektantów. Można też iść śladem Londynu i przelotową trasę zakopać pod ziemią. Według różnych wariantów część obwodnicy i tak ma zostać zakopana pod ziemią. dlaczego nie zrobić tego dla odcinka gdzie niebawem będzie tętnić życie, a nadarza się okazja, żeby przy wsparciu prywatnych inwestorów stworzyć bardziej przyjazną przestrzeń miejską.

PRZECZYTAJ TAKŻE:

WIEDEŃ BĘDZIE MIAŁ CAŁKIEM NOWĄ DZIELNICĘ DWORCOWĄ
W PROJEKTACH POLSKICH MIAST CORAZ WIĘCEJ DRZEW I LUDZI
MADRYT MA WZORCOWY PLAN JAK STWORZYĆ ZIELONE MIASTO
Najpopularniejsze teksty

Kiedy przyjdzie kolej na wodór

Energetyka wiatrowa wkracza do miast

Trump klimatu nie popsuje