Skip to main content

Flota kurierów rozwożących paczki po mieście to jedno z największych wyzwań przed jakimi stoją nasze ulice. Z raportu The Future of the Last-Mile Ecosystem, przygotowanego przez Wrold Economic Forum wynika, że w ciągu najbliższej dekady nic tak bardzo nie wpłynie na ruch, zwłaszcza w centrum i już dziś trzeba zmierzyć się z tym wyzwaniem.

Liczby jakie przedstawili eksperci WEF są imponujące. Do 2030 roku popyt na usługi kurierskie wzrośnie na tyle, że usługa dostawy na tzw. „ostatniej mili” wzrośnie o 78 proc. W 100 największych miastach świata oznacza to wzrost emisji spalin o 30 proc. Co więcej, jeśli sprawy pozostawimy samym sobie, to poziom zatłoczenia na ulicach wzrośnie o 21 proc., co oznacza średnio 11 minut dziennie więcej spędzonych w podróży po mieście.

Miasta znajdują się obecnie w bardzo krytycznym punkcie. Nie tylko muszą znaleźć sposób, aby zaspokoić potrzeby konsumentów i mieszkańców oraz pozwolić na wprowadzanie innowacji. Muszą też unikać zatorów w ruchu drogowym i ograniczać emisję. Oba czynniki są więc ze sobą sprzeczne ”, mówi Richa Sahay jeden z autorów raportu. Jednym z rozwiązań jest wprowadzenie bezemisyjnego transportu w firmach kurierskich. Według WEF jeśli taka zmiana byłaby obowiązkowa, poziom emisji spadłby o 60 proc., a jeśli opcjonalna i decyzję o wyborze sposobu dostawy podejmowaliby kupujący, można liczyć na 24 proc. niższą emisję.

To pomysł na spaliny. Są też rozwiązania związane z ograniczeniem korków. Nadzieję upatruje się w paczkomatach. Ich użycie zmniejszyłoby zatory o 18 proc. w przypadku obowiązku takich dostaw (5 proc. przy dobrowolności). Nawet nieco bardziej efektywnym rozwiązaniem jest system zostawiania paczek w sklepikach – 20 proc. w opcji obowiązkowej oraz 8 proc. przy dobrowolnej. Są też rozwiązania związane z regulacjami jakie może wprowdzić miasto, np. wyznaczając strefy parkowania dla dostawców (29 proc. mniejsze korki) lub ograniczając pory działania kurierów i wprowadzając tzw. nocne dostawy. Da to 15 proc. mniej korków w wersji obligatoryjnej i aż 21 proc., kiedy będą decydować o tym klienci, co pokazuje, że to rozwiązanie jest pożądane przez kupujących, przez co ma spore szanse na wdrożenie.

/Fot: Steve Easterbrook//


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Mocno zbiedniejmy przez zmiany klimatyczne

Milion drzew wyrasta pod Paryżem

Wojny to dodatkowe 5,5 proc. emisji CO2

Samogaszące się akumulatory

Uprawy oszczędzające wodę