Kiedy miasta przechodzą dużą zmianą w zakresie miejskiej mobilności ważnym pytaniem jest to, co należy zrobić z nieużywanymi elementami starej infrastruktury transportowej. Jest to kluczowe pytanie dla architektów w Paryżu, a nad odpowiedzią zastanawiają się już od kilku lat. Już od dłuższego czasu słychać o krokach jakie podejmują władze miasta, aby przekonać swoich mieszkańców do porzucenia samochodów na rzecz rowerów czy komunikacji miejskiej. I faktycznie przyniosło to naprawdę niezłe rezultaty, między rokiem 1992 a 2017, ilość samochodów w Paryżu spadła o 32%, co spowodowało zamknięcie ponad połowy stacji benzynowych w mieście. Jednak zmiany, które zaszły spowodowały, że dużo infrastruktury wyszło z użycia, a co za tym idzie powstał pomysł aby ją przeprojektować, tak aby spełniała nowe potrzeby mieszkańców. W tym celu przez burmistrz Paryża, Anne Hidalgo został zorganizowany konkurs architektoniczny – Reinvent Paris II – który zabiera pomysły na ponowne zastosowanie miejskich nieużytków. Wśród ogłoszonych zwycięzców jest kilka projektów zdecydowanie przyciągających uwagę.
W projekcie Ternes-Villiers proponuje się stworzenie przestrzeni wypełnionej miejską przyrodą, która byłaby uniesiona wysoko ponad fasadami i dachami Paryża. Zielony dach o powierzchni 5,5 tys. m2 biegnący w poprzek Boulevard Peripherique – wielkiej obwodnicy otaczającej cały Paryż – w symboliczny sposób łączyłby miasto z przedmieściami. Po za tym byłby atrakcyjną przestrzenią dla pieszych, na której oprócz roślinności znanej z innych paryskich parków, znajdowałyby się miejskie również plantacje ziół i herbaty.
Innym ciekawym pomysłem jest otworzenie baru i restauracji na nieużywanej już od 1939 roku stacji metra Croix Rouge. Obiekty będą zbudowane po dwóch stronach torów, które będąc w przesileniu nadal pozostaną w użytku. Kolejnym projektem jest przekształcenie, niepotrzebnego już automatycznego parkingu samochodowego w ścianę wspinaczkową również z niewielką restauracja obok. Jest też kilka mniej spektakularnych projektów – takich jak przekształcenie tunelu samochodowego na tunel dla pieszych i rowerzystów, które nadal są dobrymi pomysłami, a przy tym prostszymi i tańszymi w wykonaniu. Wyniki konkursu zapowiadają się bardzo obiecująco i teraz należy jedynie czekać, ąż prace na nimi zostaną podjęte.
Jeszcze nie dodano komentarza!