Skip to main content

Prognoza jakości powietrza

W Berlinie obok prognozy pogody można też sprawdzić prognozę jakości powietrza na ulicach. Wszystko za sprawą Digitale Plattform Stadtverkehr na której stworzono interaktywną mapę miasta z przewidywanym poziomem zanieczyszczenia przy głównych trasach miasta.

Jakość powietrza na poszczególnych ulicach zaznaczony jest różnymi kolorami. Drogi z dobrymi i bardzo dobrymi wartościami dwutlenku azotu (poniżej 25 mikrogramów na metr sześcienny) są oznaczone na ciemno i jasnoniebiesko. Gorsze wartości – od 37,5 mikrogramów na metr sześcienny – są pokazane na różowo lub czerwono. Wartości pomiędzy są oznaczone na żółto. Ustalając zakresy bezpieczne dla ludzi kierowano się wytycznym Światowej Organizacji Zdrowia. Chodzi o to, aby mieszkańcy jak najlepiej zaplanowali swoje aktywności na świeżym powietrzu, czy jest to bieganie, jazda na rowerze, czy spacer z dziećmi.

Jakość powietrza obliczana jest w oparciu o model statystyczny „FairQ” opracowany przez INWT Statistics GmbH. Jest to system modeli matematycznych do monitorowania i prognozowania poziomów zanieczyszczeń powietrza w czasie rzeczywistym, bazujący na dużych zbiorach danych i sztucznej inteligencji. Obliczanie aktualnej i prognozowanej jakości powietrza odbywa się w kilku etapach. Ważnymi zmiennymi wejściowymi są dotychczasowe pomiary jakości powietrza, prognozy pogody, wielkoskalowe prognozy zanieczyszczeń powietrza, a także dane o ruchu drogowym oraz informacje o strukturze miasta, tj. podziale na przestrzeń ulic, obszary mieszkalne, tereny zielone i rozkłady emisji z nich pochodzące.

Model wykorzystując długie serie pomiarów uczy się zależności pomiędzy poszczególnymi zmiennymi wejściowymi i dzieli te zależności na tzw. „drzewa decyzyjne”. Mogą one być bardzo różne w zależności od tzw. zmiennej docelowej, czyli substancji zanieczyszczających powietrze takich jak NO2, PM10 i PM2,5 (pył zawieszony). Na przykład na zanieczyszczenie NO2 wpływ ruchu drogowego jest znacznie większy niż na zanieczyszczenie cząstkami stałymi, na które silniejszy wpływ mają czynnik ponadlokalny. Także pogoda ma znacznie większe znaczenie w przypadku cząstek niż w przypadku NO2. 

Prognoza berlińska jest sporządzana na regularnej siatce o wymiarach 50 x 50 m² i jest odnawiana dwa razy dziennie. Na podstawie tych wartości siatki prognozy dla poszczególnych odcinków ulic są następnie sumowane, po czym generuje się prognozy godzinowe dla tej ulicy na kolejne cztery dni, w podziale na godziny. Ponadto prognozy sieci godzinowej dla poszczególnych rejonów Berlina (LOR) są uśredniane i agregowane do wartości dziennych. Oznacza to, że dostępna jest także prognoza na bieżący i kolejne cztery dni.

/Fot: Danipuntocom Berlin//

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Kiedy przyjdzie kolej na wodór

Energetyka wiatrowa wkracza do miast

Trump klimatu nie popsuje