Sądząc po nazwie, Swampscott High School w Bostonie to po prostu szkoła średnia. W rzeczywistości 700 m 2 powierzchni mieści nie tylko szkołę, ale i klub seniora. Kółko dziewiarskie, karciane i gimnastyczne dla seniorów dzielą przestrzeń z lekcjami i zajęciami pozalekcyjnymi dla uczniów. Takie połączenie funkcjonalności nie przyszło do głowy władzom miasta, gdy zabierały się za budowę szkoły. Jednak już w trakcie jej projektowania okazało się, że potrzeby młodzieży są pod wieloma względami podobne do potrzeb ludzi starszych, którzy z kolei nie byli zadowoleni z tradycyjnej infrastruktury dawnego klubu seniora. Seniorzy chcieli tańczyć i potrzebowali odpowiedniej do tego sali, a taką właśnie salą dysponowała szkoła. Seniorzy potrzebowali ruchu – szkoła miała duży kompleks sportowy.
Dla odpowiadającej za projekt firmy architektonicznej Symmes Maini & McKee Associates, był on pierwszym tego rodzaju wyzwaniem, ale i modelem do powielania. Szkoła to prawdopodobnie
największa inwestycja w budżecie lokalnej społeczności – warto więc, by zaangażowane w nią zasoby służyły nie tylko uczniom, ale i pozostałym mieszkańcom. Po co budować dwie osobne pracownie ceramiczne, skoro można urządzić jedną porządną, w której w dodatku starsi i młodsi będą uczyć się od siebie nowych technik. W wspólnym obiekcie nie wprowadzono wprawdzie oficjalnego programu międzypokoleniowej integracji, ale pojawiają się kolejne przykłady
spontanicznej współpracy. Kółko dziewiarskie seniorów szkoli nastolatki w szydełkowaniu i robieniu na drutach. Uczniowski klub sportowy zainspirował seniorów do zajęć sportowych. Dzieci dorabiają, podając posiłki seniorom. Seniorzy dostają darmowe bilety wstępu na organizowane w szkole imprezy artystyczne, a czasem sami w nich występują.
Liczą się nie tylko formalne interakcje. Dla wielu osób starszych wartością są przypadkowe rozmowy z młodymi ludźmi, a nawet sam ich widok. Wprawdzie klub seniora w swoim założeniu ma
przeciwdziałać izolacji i samotności, ale w praktyce często izoluje i stygmatyzuje uczestników właśnie jako „starych”. Jak podkreślają seniorzy ze Swampscott High School, towarzystwo lub sama współobecność młodych daje poczucie przynależności do „normalnej” społeczności.
Jeszcze nie dodano komentarza!