Skip to main content

Większość Polaków zdaje sobie już sprawę jak dużym problemem jest marnotrawstwo żywności, a 59 proc. społeczeństwa docenia firmy, które temu zjawisku przeciwdziałają. Teraz czas na kształtowanie odpowiednich nawyków. Stąd inicjatywa Szanujemy, nie marnujemy!, której drugą edycję Eurocash organizuje we współpracy z Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności. Kampania promuje kuchnię zero-waste i edukuje, jak prowadzić sklep, w którym dba się o to, aby jedzenia nie wyrzucać.

Statystyki są nieubłagane. Z 5 mln ton żywności, które marnuje się rocznie w Polsce, aż 60 proc. wyrzucane jest w gospodarstwach domowych. Na szczęście świadomość, że zakupy trzeba robić odpowiedzialnie, jest już coraz większa. Widać to chociażby w rosnącej popularności produktów wytwarzanych z poszanowaniem środowiska naturalnego. Dziś to już nie tylko kwestia deklaracji – gdy np. mówimy, że zależy nam na tym, aby kur nie więziono w klatkach, to widać to na sklepowych półkach, gdzie jaja od kur z wolnego wybiegu zaczynają wypierać te najmniej ekologiczne. Co więcej, już 70 proc. Polaków deklaruje, że jest w stanie dopłacić za dobrostan zwierząt (dane Biostatu z 2020 roku).

Gotowość na zmianę postaw zakupowych jest więc duża. Wbrew pozorom unikanie marnotrawstwa może być jednak trudniejsze, niż dokonywanie etycznych wyborów przy półce sklepowej. Życie w duchu zero-waste wiąże się ze zmianą myślenia, ale też wykształceniem właściwych nawyków podczas robienia zakupów oraz planowania i przygotowywania posiłków. Należy pamiętać, że przekroczenie terminu przydatności produktów do spożycia to najczęstsza przyczyna wyrzucania żywności (29 proc.), ale zaraz za nią idą zbyt duże zakupy (20 proc.) i zbyt duże porcje posiłków (15 proc.).

Także i pod tym względem czynimy jednak postępy, a nasze postawy coraz bardziej upodabniają się do tych, jakie wykazują Europejczycy z innych krajów. Widać to w badaniu European Consumer Payment Report 2021, z którego wynika, że zainteresowanie tematyką zrównoważonego sposobu życia już 44 proc. Polaków motywuje do tego, aby mniej kupować. Bardzo podobne wyniki uzyskano w Austrii, Danii i Holandii – w ich przypadku odsetek wynosi 43 proc. – a średnia dla UE to 46 proc. Co więcej, już 62 proc. Polaków deklaruje, że kupuje mniej, by zmniejszyć ilość używanych na co dzień rzeczy, a 56 proc. gotuje tak, aby wykorzystać wszystko, co ma w lodówce.

I to właśnie jeden z motywów przewodnich akcji “Szanujemy, nie marnujemy!”, w ramach której można zgłębiać m.in. tajniki kuchni zero-waste. Dla wszystkich zainteresowanych dostępne są filmy instruktażowe z przepisami z użyciem produktów spożywczych, które najczęściej zalegają niewykorzystane w naszej lodówce, oraz porady dotyczące niemarnowania żywności w domu.

Inicjatywa skierowana jest także do właścicieli sklepów spożywczych. To właśnie na nich spoczywa bardzo duża odpowiedzialność związana z ograniczaniem marnotrawstwa, w tym obowiązki wynikające z wprowadzonej trzy lata temu ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Już dziś większość lokalnych sklepów podejmuje działania zmierzające do ograniczenia marnowania żywności – wg. Raportu wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 r. odsetek ten wynosi 53 proc. Ustawa daje wytyczne i wyznacza zobowiązania jak prowadzić sklep, aby maksymalnie ograniczyć wyrzucanie żywności. Między innymi nakłada obowiązek zawierania i realizowania umów z organizacjami pożytku publicznego na oddawanie im produktów, które mogą się zmarnować. Nie każdy wie, ale do banków żywności może trafić produkt, który ma jeszcze przynajmniej 2-dniowy termin ważności.

Sprawa nie jest oczywista i prosta, zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy sami muszą zajmować się wieloma aspektami prowadzenia firmy. Stąd w ramach akcji “Szanujemy, nie marnujemy!” publikowany jest także cykl podcastów prawnych, a także artykuły poruszające wspomniane zagadnienia oraz praktyczne aspekty zarządzania sklepem w kontekście zapobiegania marnowaniu jedzenia. Kompleksową wiedzę w tym obszarze zawiera wydany podczas zeszłorocznej edycji kampanii podręcznik  Szanuję, nie marnuję! Podręcznik dla odpowiedzialnego przedsiębiorcy i pracownika oraz e-book W Twoim odpowiedzialnym sklepie. Dlaczego warto prowadzić odpowiedzialny biznes?. Warto bowiem mieć świadomość, że odpowiednie zaopatrzenie się w towar, bez zbędnych nadwyżek, to podstawowy sposób właścicieli sklepów na ograniczenie marnotrawstwa. W badaniu przeprowadzonym przez Eurocash wskazuje na to 51 proc. przedsiębiorców. Dopiero za nim idą takie działania, jak chociażby promocje cenowe na towary z krótką datą ważności (25 proc. wskazań).

Na tym rola sklepów wcale się nie kończy. Sprzedawcy mają bowiem nie tylko obowiązek właściwego zarządzania towarami, ale także prowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnych skierowanych do klientów sklepu. I tu wracamy do podstawowego wyzwania, jakim jest nauka, jak być zero-waste w życiu codziennym. To kwestia równoległej zmiany sposobu myślenia i działania nas wszystkich.

Tekst powstał we współpracy z Eurocash

/Fot: Delikatesy Centrum//

 

 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Akumulatory lepsze pod każdym względem

Domy pod termoforem

AI mocno odciska swój ślad węglowy

Rok za rokiem świat bije rekord ciepła

Upały przyspieszają starzenie

Solarny skuter