Skip to main content

Utrudnić życie właścicielom SUV-ów

Przed takim wyborem stanęli mieszkańcy Paryża, którzy wkrótce zagłosują za specjalnymi, bardzo wysokimi stawkami parkingowymi dla SUV-ów. Referendum w tej sprawie odbędzie się 4 lutego, a pytanie brzmi: „Za czy przeciw stworzeniu specjalnej stawki za parkowanie ciężkich, nieporęcznych i zanieczyszczających środowisko samochodów osobowych?”

SUV-y systematycznie zwiększają swoją popularność i powoli stają się niemal standardem motoryzacji. We Francji widać to bardzo dobrze. Jeszcze dziesięć lat temu ich udział w rynku motoryzacyjnym wynosił 19 proc., a dziś z badania przeprowadzonego przez firmę C-Ways wynika, że 38 proc. Francuzów porusza się tymi pojazdami. A jako, że zazwyczaj są większe od zwykłych pojazdów, to władze Paryża zaproponowały, aby podnieść im stawki parkowania.

W mieście istnieją dwie strefy opłat za parkowanie: w centrum miasta (dzielnice od 1 do 11) oraz obrzeża (dzielnice od 12 do 20). Standardowo za godzinę postoju w pierwszej z nich trzeba zapłacić 6 euro, a w drugiej 4 euro. Propozycja cenowa specjalnych stawek dla SUVów jest dość zaporowa: w dzielnicach od 1 do 11 wyniosłaby 18 euro za godzinę , a w dzielnicach od 12 do 20 odpowiednio 12 euro za godzinę. Byłoby to więc potrojenie stawki mimo, że mówimy o samochodach tylko o kilka procent dłuższych i szerszych – dla porównania wymiary najpopularniejszej dziś Toyoty Corolli to 4,37 m długości na 1,79 m szerokości, podczas gdy topowy SUV tej marki RAV4 ma rozmiary 4,6 m na 1,85 m.

Wygląda więc na to, że władzom Paryża bardzo zależy na utrudnieniu życia właścicielem tego typu pojazdów i sięgają po ciężką amunicję. To nie pierwsza tego typu akcja na ulicach miasta bazująca na negatywnych sentymentach bardziej aktywnej części mieszkańców. W kwietniu ub.r. zorganizowane zostało już referendum w sprawia zakazu używania współdzielonych hulajnóg. Poszła na nie właściwie tylko niewielka grupa ich przeciwników – za zakazem oddano 89 proc. głosów, ale w referendum wzięło udział zaledwie 7,46 proc. mieszkańców – a mimo to władze Paryża jego wynik uznały za wiążący. Podobny scenariusz kreśli się dziś dla właścicieli SUV-ów.    

 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Miasta zielone – śródmiejskie farmy

4 firmy, które wyławiają CO2 z oceanu

Kiedy przyjdzie kolej na wodór

Energetyka wiatrowa wkracza do miast