Amsterdam to jedno z ulubionych miejsc do życia Europejczyków. Popularność miasta sprawia, że władze próbują jak najbardziej efektywnie wykorzystać przestrzeń miasta. Jednym z tego rodzaju działań jest stworzenie nowego, zrównoważonego centrum Amsterdamu w miejscu w którym jeszcze do niedawna działało więzienie “Bajes Kwartier”. Projekt przebudowy jest bardzo ambitny, bo przy tworzenia nowego osiedla ma być wykorzystanych ponownie aż 95% materiałów budowlanych z których zbudowane było dawne więzienia. Cześć dotychczasowych budynków zostanie zachowana jako element „miejscowego kolorytu”. W ten sposób nowa inwestycja dobrze wpisze się w modny ostatnio trend „miejskiego metabolizmu” który zakłada, że produkty uboczne jednych procesów niezbędnych w życiu miasta mogą stawać się surowcem dla innych.
Stary kompleks więzienny mieści się w południowo-wschodniej części miasta i powstał tu jeszcze w latach 70’ w okolicy nazywanej Bijlmerbajes. Wieże Bijlmerbajes od dziesięcioleci stanowią punkt orientacyjny na peryferiach Amsterdamu. Dzięki miejskiej ekspansji miasta na północ, południe, wschód i zachód kompleks więzienny stopniowo stawał się geograficznym centrum nowego rozwoju urbanistycznego Amsterdamu i aż prosił się o nowe przeznaczenie oraz inwestycje.
Więzienie składało się z sześciu połączonych wież i budynku administracyjnego, z szeregiem dziedzińców i oddzielnych ogrodów. Teraz zgodnie z nowym projektem wyspiarski charakter więzienia Bajes Kwartier otoczonego murami zostanie zachowany, z tą różnicą, że rozbite dotąd przestrzenie zostaną połączone za pomocą kładek, mostów dla pieszych oraz tras rowerowych. W nowym lokalnym centrum do minimum miałby zostać ograniczony ruch samochodowy, a priorytetem będą ogrody i zabudowania parkowe z terenami do rekreacji i uprawiania sportu.
Ponowne wykorzystanie materiałów budowlanych jest kluczową częścią planów przebudowy: elementy prefabrykowane z istniejących ścian mają zostać ponownie wykorzystane jako okładziny do nowych budynków mieszkalnych, stare więzienne pręty posłużą jako balustrady, a drzwi celi staną się panelami krawędziowymi dla nowych mostów dla pieszych. Ważny jest też wymiar ekologiczny inwestycji, zgodnie z założeniami emisja dwutlenku węgla ma być zmniejszona o około 2 megatony rocznie.
Jeszcze nie dodano komentarza!