Licząca sześć stacji linia metra Fornebu w Oslo ma zostać uruchomiona w 2025 r. Potrzeba rozbudowy metra jest dość prozaiczna – chodzi o połączenie centrum miasta z półwyspem Fornebu. Niegdyś mieściło się tu główne lotnisko stolicy. Po jego zamknięciu w 1998 r., stopniowo zaczęto planować nową dzielnicę z biurami i zabudową mieszkalną. Obecne plany przewidują miejsca pracy dla 20 tys. osób i zamieszkania dla 6 tys. osób. Wartości nowej dzielnicy przydaje bliskość jednego z najbogatszych przedmieści Oslo. Aby jednak miejsce to stało się naprawdę atrakcyjne, potrzeba było czegoś więcej.
Pierwszym krokiem było dogodne skomunikowanie nowej dzielnicy z centrum, poprzez wybudowanie nowej linii metra. Kolejnym zbudowanie stacji, które swym rozmachem i nowoczesnym designem przydadzą okolicy polotu i stylu. Dwie z nowych stacji projektowane są przez jedną z najbardziej znanych firm architektonicznych świata – Zaha Hadid Architects. Pozostałe cztery – przez Gottlieb Paludan, Asplan Viak i Mestres Wåge Arkitekter.
Stacja Fornebu Senter, autorstwa Zaha Hadid Architects, ma niesamowite wejście z szerokim dachem, który zakrzywia się nad przeszkloną halą, a wszystko to ustawione jest w pagórkowatym parku, który pocięty ścieżkami, wygląda, jakby został podrapany przez gigantycznego kota. Całość przypomina zaprojektowany przez tę sama firmę budynek Heydar Aliyev Cultural Center w Baku, choć jest zdecydowanie skromniejsza. Jak deklarują projektanci, estetyka stacji nawiązuje do krajobrazu Norwegii, z jej górami, fiordami i lodowcami. Przez dach stacji przebiegać będzie ścieżka rowerowa, oraz ścieżka dla pieszych. Wejście do innej stacji Fornebuporten, pokryte szklanym dachem, przypomina lodową szczelinę.
To, że projektowanie stacji metra powierzono tak prestiżowej firmie, jak ZHA stanowi czytelny sygnał, że miasto stawia nie tyle na spektakularne centrum, co na jakość życia. Z kolei uczynienie swoistych pomników ze stacji metra świadczy o wadze przywiązywanej do ekologii.
Jeszcze nie dodano komentarza!