Aby ograniczyć poziom hałasu i zanieczyszczenia środowiska, po igrzyskach olimpijskich w 2024 Paryż zamierza zamknąć dwa pasy obwodnicy Boulevard Périphérique dla prywatnych samochodów. Po jednym pasie w każdym kierunku ma być przeznaczonych dla taksówek, autobusów, pojazdów wspólnego użytkowania i pojazdów dostępu awaryjnego. W sumie z czterech pasów ruchu w każdą stronę, indywidualni kierowcy będą mieli do dyspozycji tylko trzy. A do 2030 pasy ograniczonego ruchu mają zastąpione ścieżkami rowerowymi i zielenią.
Boulevard Périphérique jest chronicznie zakorkowany, co tylko dopinguje mer Anne Hildago do ograniczania na nim ruchu samochodowego. Według podanych przez nią wyliczeń, wokół obwodnicy ok. 500 tys. ludzi. 130 tys. osób wdycha powietrze bardzo złej jakości, a 144 tys. cierpi z powodu nadmiernego hałasu. Boulevard Périphérique różni się od obwodnic w większości dużych miast tym, że jest położona dość blisko centrum miasta. I właściwie od momentu jej uruchomienia w 1973 r. była krytykowana za korki i hałas.
Innym powodem do kontrowersji wokół obwodnicy jest to, że dość skutecznie dzieli miasto na historyczne centrum i tzw. „Paryż zewnętrzny”, tworząc istotną ze względów społecznych barierę, która trudno przekroczyć bez samochodu. Nic dziwnego, że plany przebudowy Boulevard Périphérique były elementem kampanii reelekcyjnej Anne Hildago w 2020 r. A dogodnym pretekstem do urzeczywistnienia zmiany okazała się olimpiada – na czas igrzysk ruch samochodowy zostanie poważnie ograniczony na rzecz sportowców i organizatorów.
O ile okoliczni mieszkańcy dość masowo wyrażają poparcie dla zmian, znacznie mniej entuzjastyczni są mieszkańcy paryskich przedmieść, którzy w dużej mierze do centrum dojeżdżają samochodami. Sądząc po sukcesach w usuwaniu samochodów z nabrzeża Sekwany, można spodziewać się, że Anne Hildago, uda się zrealizować swoje plany. Zwłaszcza, że z drugiej strony naciskają na nią ekolodzy, którzy chcą by ograniczenia poszły dalej i by na Boulevard Périphérique ograniczyć prędkość do 50 km/h i by zadrzewić całą ulicę.
Jeszcze nie dodano komentarza!