Co charakteryzuje dobrą komunikację miejską? Niezawodność i szybkość dotarcia do celu. Pod tym względem niewiele firm może równać się z Utrechtem, czwartym co do wielkości miasto w Holandii. Kiedy komunikacja miejska nie wystarczy są rowery, ale Strachowi, który chce być liderem nowoczesnego transportu miejskiego to nie wystarcza. Liczący 360 tys. mieszkańców ośrodek miejski miał najwyższy w kraju odsetek samochodów przeznaczonych do wspólnego użytkowania: na 100 tys. mieszkańców przypadało ich aż 1.461 pojazdów. Miasto intensywnie działa także na rzecz elektryfikacji środków transportu, stawiając publiczne lub pół-publiczne stacje ładowania pojazdów. To samo dotyczy rowerów. Od 2021 uruchomione są tu mocno usługi w zakresie mikro-mobilności. W mieście dostępnych jest blisko 3 tys. rowerów elektrycznych, elektrycznych rowerów towarowych (cargo) i elektrycznych motorowerów.
Trzeba przyznać, że Holendrzy unowocześniają swój transport w sposób kompleksowy. Z jednej strony stawiają na wspólne przejazdy, z drugiej – na elektryczność. Flota samochodów przeznaczonych do wspólnego użytkowania liczy ok. 65 tys. pojazdów. Co ciekawe, mają one napęd elektryczny trzy razy częściej niż te samochody wykorzystywane indywidualnie. 6% wspólnie użytkowanych samochodów jest w pełni elektryczna, a kolejne 2,2% ma napęd hybrydowy. Łącznie w 2023 r. w Holandii było 698 tys. samochodów elektrycznych, co stanowi 7,7% całej floty (podwoiła się ich ilośc w ciągu dwóch lat).
Napęd elektryczny zyskuje także coraz więcej zwolenników wśród holenderskich rowerzystów. Ww 2020 roku większość nowo sprzedanych rowerów miała wspomaganie elektryczne i ten odsetek tylko rośnie. Dla porównania w 2011 miała je tylko 15% rowerów. Ten wzrost popularności rowerów elektrycznych doceniany jest głównie w kontekście osób powyżej 65 roku życia, które nawet w ojczyźnie rowerów, często nie czują się na siłach pedałować. Kolejny atut elektrycznych rowerów to ich przydatność w pokonywaniu dłuższych dystansów do pracy.
Jeszcze nie dodano komentarza!