Skip to main content

Co charakteryzuje dobrą komunikację miejską? Niezawodność i szybkość dotarcia do celu. Pod tym względem niewiele firm może równać się z Utrechtem, czwartym co do wielkości miasto w Holandii. Kiedy komunikacja miejska nie wystarczy są rowery, ale Strachowi, który chce być liderem nowoczesnego transportu miejskiego to nie wystarcza. Liczący 360 tys. mieszkańców ośrodek miejski miał najwyższy w kraju odsetek samochodów przeznaczonych do wspólnego użytkowania: na 100 tys. mieszkańców przypadało ich aż 1.461 pojazdów.  Miasto intensywnie działa także na rzecz elektryfikacji środków transportu, stawiając publiczne lub pół-publiczne stacje ładowania pojazdów. To samo dotyczy rowerów. Od 2021 uruchomione są tu mocno usługi w zakresie mikro-mobilności. W mieście dostępnych jest blisko 3 tys. rowerów elektrycznych, elektrycznych rowerów towarowych (cargo) i elektrycznych motorowerów.

Trzeba przyznać, że Holendrzy unowocześniają swój transport w sposób kompleksowy. Z jednej strony stawiają na wspólne przejazdy, z drugiej – na elektryczność. Flota samochodów przeznaczonych do wspólnego użytkowania liczy ok. 65 tys. pojazdów.  Co ciekawe, mają one napęd elektryczny trzy razy częściej niż te samochody wykorzystywane indywidualnie. 6% wspólnie użytkowanych samochodów jest w pełni elektryczna, a kolejne 2,2% ma napęd hybrydowy. Łącznie w 2023 r. w Holandii było 698 tys. samochodów elektrycznych, co stanowi 7,7% całej floty (podwoiła się ich ilośc w ciągu dwóch lat).

Napęd elektryczny zyskuje także coraz więcej zwolenników wśród holenderskich rowerzystów. Ww 2020 roku większość nowo sprzedanych rowerów miała wspomaganie elektryczne i ten odsetek tylko rośnie. Dla porównania w 2011 miała je tylko 15% rowerów. Ten wzrost popularności rowerów elektrycznych doceniany jest głównie w kontekście osób powyżej 65 roku życia, które nawet w ojczyźnie rowerów, często nie czują się na siłach pedałować. Kolejny atut elektrycznych rowerów to ich przydatność w pokonywaniu dłuższych dystansów do pracy.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Kiedy przyjdzie kolej na wodór

Energetyka wiatrowa wkracza do miast

Trump klimatu nie popsuje