Nie chodzi tu tylko o inwestycje w infrastrukturę, ale także akcje promujące używanie rowerów: wśród wszystkich – od uczniów, aż po turystów. Wszystko to w ramach aktualizacji programu Plan Velo: Act 2, który nakreślił mapę drogową działań do 2026 roku.
W stosunku do „Aktu 1” obowiązującego do 2020 roku przede wszystkim zwiększył się budżet ze 150 do 250 mln euro rozpisanych na pięć lat. Do 2026 roku ma powstać m.in. 130 km całkiem nowy tras, a do tego w stałe drogi zostanie przekształconych 50 km tras wyznaczonych na jezdniach w czasie pandemii. Zwiększone zostaną też środki na ich odśnieżanie i czyszczenie.
Plan zakłada również dodanie większej liczby udogodnień dla rowerzystów, przekształcenie niektórych miejsc parkingowych w parkingi rowerowe. To ciekawy aspekt całego planu, bo 81 proc. osób, które nie chcą korzystać z roweru, jako główny powód podaje obawę przed kradzieżą. Dostępność parkingów, zwłaszcza strzeżonych, jest zatem jednym z czynników decydujących o wykorzystaniu roweru jako środka transportu. Miasto chce więc stworzyć 130 tys. miejsc parkingowych, a na bezpiecznym parkingu osiedlowym wykorzystującym tzw. veloboxy można będzie zostawiać rower w ramach rocznego abonamentu w wysokości 75 euro.
Zarówno jeśli chodzi o trasy, jak i parkingi, miasto bardziej niż dotychczas chce uwzględnić wykorzystanie rowerów cargo. W obu obszarach jednym z priorytetów ma być też promocja turystyki rowerowej, poczynając od wyznaczania specjalnych szlaków turystycznych, łączenie jazdy rowerem z innymi formami transportu (m.in. umożliwienie przewozu rowerów na statkach, w autokarach i pociągach, dla tych którzy do Paryża chcą przyjechać z własnym pojazdem) oraz tworzenie bezpiecznych miejsc parkingowych w tzw. obiektach zakwaterowania turystycznego.
Miasto wprowadzi również priorytet dla ruchu rowerowego i transportu publicznego. Do tej pory regulacja sygnalizacji świetlnej uprzywilejowywała ruch samochodowy, a teraz „zielona fala” ma promować autobusy i rowery. Jednym z priorytetów jest przy tym zwiększanie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach: mają być budowane kolejne skrzyżowań w stylu „holenderskim” i wyspy dla rowerzystów.
Wprowadzone zostanie też oznakowanie umożliwiające rowerzystom nie tylko odnalezienie drogi, ale także łatwiejsze poruszanie się po głównych drogach.
Wśród działań popularyzacyjnych najważniejsze jest wprowadzenie szkółek rowerowych do szkół. Każdy uczeń idący do liceum musi umieć jeździć na rowerze. Promowana będzie też umiejętność samodzielnego naprawiania pojazdów i zostanie stworzona sieć warsztatów do takich autonapraw.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Jeszcze nie dodano komentarza!