Skip to main content

Istnieje wiele sposobów na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu ulicznego w miastach. Można wprowadzić ograniczenia prędkości, wyłączyć z ruchu samochodowego wybrane miejsca, zbudować ścieżki i drogi rowerowe, czy przeprowadzić kampanię społeczną. San Francisco dorzuca do wielu znanych metod nową propozycję: ograniczenie możliwości skrętów.

Na razie projekt dotyczy okolicy Market Street, jednej z najważniejszych arterii miasta, od południa opasującej historyczne centrum. Idea jest prosta. Prywatne samochody osobowe nadjeżdżające z obu kierunków będą mogły przecinać Market Street, ale skręcać w nią tylko z kilku przecznic – nie będzie takiej opcji na odcinku sięgającym ponad półtora kilometra.
Wjazd w ulicę przy pomocy skrętu w prawo będzie za to możliwy dla rowerzystów, autobusów, samochodów dostawczych i taksówek. Na ulicy zostaną też wyodrębnione osobne pasy dla mini busów i innych pojazdów transportujących ludzi, które jedynie przejeżdżają przez miasto.

Posunięcie ma zmniejszyć liczbę miejsc, w których możliwe są kolizje z udziałem samochodów, rowerzystów i pieszych. Market Street przecina aż 4 z 20 najniebezpieczniejszych skrzyżowań w mieście, gdzie często dochodzi do wypadków. Na jednym z nich, skrzyżowaniu Market Street z 5 Aleją doszło między 2012 a 2013 r. do 20 poważnych zdarzeń, w których ucierpieli przechodnie i rowerzyści.
Władze miasta oczekują spadku ruchu samochodowego w okolicach Market Street o około 30 do 50 proc.. Liczą na to, że utrudnienia zmienią nawyki i utarte trasy kierowców, którzy obecnie przejeżdżają często tą wielką miejską arterią.

Zmiana ma przynieść korzyści wielu stronom. Płynniej odbywał się będzie transport międzymiastowy i taksówkowy. Samochody dostawcze będą łatwiej znajdować miejsca postoju. Zwiększy się bezpieczeństwo przechodniów i rowerzystów. Wśród zwolenników pomysłu są również okoliczni właściciele sklepów, dla których mniej stojących w korkach samochodów, a więcej pieszych może przełożyć się na realny wzrost klientów.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

PROJEKTOWANIE BEZPIECZNYCH SKRZYŻOWAŃ ULICE BEZ DROGOWYCH ZNAKÓW I BEZ WYPADKÓW 7 WSKAZÓWEK: JAK PLANOWAĆ MIASTO BEZPIECZNE DLA PIESZYCH
Najpopularniejsze teksty

Mocno zbiedniejmy przez zmiany klimatyczne

Milion drzew wyrasta pod Paryżem

Wojny to dodatkowe 5,5 proc. emisji CO2

Samogaszące się akumulatory

Uprawy oszczędzające wodę