Skip to main content

Za trzy lata osoby dojeżdżające w Paryża z południowo-wschodnich przedmieść (w okolicach Creteil) będą mogli dużo szybciej i dużo ekologicznej dotrzeć do pracy czy szkoły. To wtedy ma zostać uruchomiona – pierwszą w historii transportu publicznego francuskiej stolicy – kolejka gondolowa. 

Cable A to projekt kolejki łączącej kilka odległych, ale zaludnionych dzielnic leżących na południowo-wschodnich przedmieściach Paryża z linią metra nr 8. Kolejka ta ma pokonywać dystans 4,5 kilometra zatrzymując się na pięciu stacjach. Cable A to ma być radykalny sposób na przyspieszenie przejazdu z dzielnicy do centrum , ułatwiając połączenia między siecią szkół, uniwersytetów, szpitali, urzędów publicznych i biurowców zlokalizowanych bliżej środka miasta. Ma szansę realnie wyprzeć z tej trasy samochody, nawet dla osób nie przepadających z komunikacją miejską, szybsza podróż w kabinie kolejki linową staje się atrakcyjną alternatywą  

Według promotorów gondola jest potrzebna, ponieważ budowa konwencjonalnych połączeń transportu publicznego w tym rejonie byłoby zbyt skomplikowane i kosztowne. Nie dość, że teren jest dosyć pagórkowaty, to jest przecinany przez kilka autostrad i tory kolejowe. Ułożenie linii tramwajowej wymagałoby rozległej inżynierii w postaci mostów i tuneli. Z kolei gondola może wznosić się ponad tymi przeszkodami. Jej zwolennicy twierdzą, że ułatwiając osobom dojeżdżającym do centrum Paryża dostęp do systemu metra, może doprowadzić do spadku ruchu samochodowego w tym rejonie.

Propozycja została jednak od dawna opóźniona ze względu na opór ludzi zamieszkujących tereny w pobliżu linii. Mieszkańcy obawiają się, że ich prywatność zostanie naruszona przez pasażerów gondoli zaglądających w ich podwórka i okna, a ich spokój będzie zakłócany przez hałas i światło. Aby rozwiać jeden z tych problemów, obiecano rozwiązanie technologiczne jakim jest zaciemnienie szyb gondoli, gdy ta  przejeżdża blisko domów. Ta sztuczka została już zastosowana w miejskiej gondoli w Breście w zachodniej Francji, gdzie okna automatycznie przyciemniają się, gdy zbliżają się do zamieszkanych terenów. Co najważniejsze, Cable A ma być tylko jedną z wielu gondoli w okolicy. Obecnie rozważanych jest pięć kolejnych planów dotyczących kabinowych kolejek w regionie Wielkiego Paryża

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Kiedy przyjdzie kolej na wodór

Energetyka wiatrowa wkracza do miast

Trump klimatu nie popsuje