Skip to main content

Za trzy lata osoby dojeżdżające w Paryża z południowo-wschodnich przedmieść (w okolicach Creteil) będą mogli dużo szybciej i dużo ekologicznej dotrzeć do pracy czy szkoły. To wtedy ma zostać uruchomiona – pierwszą w historii transportu publicznego francuskiej stolicy – kolejka gondolowa. 

Cable A to projekt kolejki łączącej kilka odległych, ale zaludnionych dzielnic leżących na południowo-wschodnich przedmieściach Paryża z linią metra nr 8. Kolejka ta ma pokonywać dystans 4,5 kilometra zatrzymując się na pięciu stacjach. Cable A to ma być radykalny sposób na przyspieszenie przejazdu z dzielnicy do centrum , ułatwiając połączenia między siecią szkół, uniwersytetów, szpitali, urzędów publicznych i biurowców zlokalizowanych bliżej środka miasta. Ma szansę realnie wyprzeć z tej trasy samochody, nawet dla osób nie przepadających z komunikacją miejską, szybsza podróż w kabinie kolejki linową staje się atrakcyjną alternatywą  

Według promotorów gondola jest potrzebna, ponieważ budowa konwencjonalnych połączeń transportu publicznego w tym rejonie byłoby zbyt skomplikowane i kosztowne. Nie dość, że teren jest dosyć pagórkowaty, to jest przecinany przez kilka autostrad i tory kolejowe. Ułożenie linii tramwajowej wymagałoby rozległej inżynierii w postaci mostów i tuneli. Z kolei gondola może wznosić się ponad tymi przeszkodami. Jej zwolennicy twierdzą, że ułatwiając osobom dojeżdżającym do centrum Paryża dostęp do systemu metra, może doprowadzić do spadku ruchu samochodowego w tym rejonie.

Propozycja została jednak od dawna opóźniona ze względu na opór ludzi zamieszkujących tereny w pobliżu linii. Mieszkańcy obawiają się, że ich prywatność zostanie naruszona przez pasażerów gondoli zaglądających w ich podwórka i okna, a ich spokój będzie zakłócany przez hałas i światło. Aby rozwiać jeden z tych problemów, obiecano rozwiązanie technologiczne jakim jest zaciemnienie szyb gondoli, gdy ta  przejeżdża blisko domów. Ta sztuczka została już zastosowana w miejskiej gondoli w Breście w zachodniej Francji, gdzie okna automatycznie przyciemniają się, gdy zbliżają się do zamieszkanych terenów. Co najważniejsze, Cable A ma być tylko jedną z wielu gondoli w okolicy. Obecnie rozważanych jest pięć kolejnych planów dotyczących kabinowych kolejek w regionie Wielkiego Paryża

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Akumulatory lepsze pod każdym względem

Domy pod termoforem

AI mocno odciska swój ślad węglowy

Rok za rokiem świat bije rekord ciepła

Upały przyspieszają starzenie

Solarny skuter